Toimiala: Asumisoikeusasuminen
Asiakas: HASO – Helsingin Asumisoikeus Oy
Palvelut: Kiinteistöhuolto
Helsingin Asumisoikeus Oy HASO on Helsingin suurin ja Suomen neljänneksi suurin asuntojen lukumäärissä mitattu asumisoikeusyhtiö. Kohteita on yhteensä 122 (2/2025) ja asukkaita noin 12 000 (02/2025). Hason verkostoon kuuluu asiantuntevia toimijoita niin asiakaspalvelun, kiinteistöhuollon, siivouksen kuin viherhoidon aloilta. Alltimen vastuulla on kiinteistöhuolto 2/3-osassa Hason kohteista. Tässä ympäristössä kiinteistöhuolto on enemmän kuin lumenaurausta ja ovenkahvoja: se on prosessori, joka pitää asukkaan arjen liikkeessä ja ohjaa oikean tekijän paikalle silloin, kun tehtävä ei kuulu huollolle.
Miten Alltime valikoitui palveluntuottajaksi?
Alltime on toiminut Hason kiinteistöhuoltokumppanina kesästä 2024. Julkisessa kilpailutuksessa otettiin vertailussa huomioon muiden tekijöiden ohella myös laatu ja vastuullisuus: henkilöstön hyvinvointi ja työterveys, ympäristökäytännöt, jätteiden käsittely, haltuunoton suunnitelma ja sopimuskauden aikainen laadunvarmistus.
”Haltuunotto oli hyvin resursoitu ja organisoitu. Arki lähti heti hyvällä jalalla liikkeelle ja toiminta on jatkunut tasaisesti hyvällä tolalla ”, Hason ylläpitopäällikkö Teemu Saarikivi kuvaa.
Alltimella on asiakkaalle nimetty oma huoltotiimi ja selkeä työnjohdon kontakti. Kuukausittainen tapaaminen kulkee vakioagendalla, jossa käsitellään mm. poikkeamat, lisätyöt, avoimet tehtävät ja reklamaatiot.
”Alltime toimii arvojensa mukaisesti ketterästi ja luotettavasti – siihen olemme tyytyväisiä”, Saarikivi kertoo.
Alltimen kiinteistöhuoltopalvelut Hasolle
· Päivittäinen kiinteistöhuolto ja ylläpito
· Vikailmoitusten vastaanotto ja priorisointi
· Huoltokirjan mukaiset määräaikaistyöt
· Pienet korjaustyöt ja asuntokäynnit
· Talvikauden liukkauden ja lumen hallinnan toimet
Alltimen kiinteistöhuoltopalvelun keskeiset tulokset
✅ Korkea ja tasainen asiakastyytyväisyys
✅ Hyvin onnistunut haltuunotto ja sujuva käynnistys
✅ Nopea ja ketterä reagointi
✅ Selkeä yhteydenpito työnjohdon kanssa
✅ Arvojen ja sopimusten mukainen toiminta
Alltimen kiinteistöhuolto: miten laatua mitataan?
Hasolla laatua mitataan jokaisen valmistuneen huoltotyön kautta. Automaattisessa asiakaskyselyssä pyydetään arvioimaan huoltopyynnön ajantasaisuutta ja teknistä onnistumista neliportaisella asteikolla. Tulokset ovat pysyneet tasaisesti korkealla – keskimäärin noin 85 prosentissa, vaihteluvälin ollessa 82–88.
”Pitkään kiinteistöalalla työskennelleenä voin sanoa, että tulos on hyvä, koko kumppaniverkostomme keskiarvoa korkeampi” Saarikivi sanoo.
Asumisen sujuvuuteen vaikuttaa moni tekijä – myös työntekijä. Saarikivi nostaa esiin, että korjaava palaute ei aina välttämättä ole huoltohenkilön vika, koska suoritteen loppuun saattaminen voi olla jonkun muun kuten takuu-urakoitsijoiden vastuulla, joille vikailmoitus huollosta välitetään.
”Hason asukkaiden toimiva arki on monen tahon yhteispeliä. Viestintä on yhteistyössä aina tärkeässä avainasemassa ja asia, jota ei voi kehittää liikaa. Etenkin asukkaiden kohtaaminen edellyttää taitavaa vuorovaikutusta.”
Kiinteistöhuollon tulevaisuus Hasolla tulevaisuuden tarpeet kiinteistöhuollolle
Helsingin asumisoikeusasunnot ovat suhteellisen uusia – vanhin niistä on vuodelta 1994. Uudemmat rakennukset edellyttävät kiinteistöhuollolta monipuolista kiinteistöautomatiikan tuntemusta, etenkin suurissa kohteissa.
”Kiinteistöhuolto tulee aina olemaan jalat maassa ja hihat käärittynä tekemistä. Teknologiset murrokset eivät siihen vaikuta mutta ymmärryksen tarve kuitenkin kasvaa. Vaikka huoltohenkilökunta ei voi itse aina edes koskea järjestelmiin, syy-seuraussuhteita täytyy ymmärtää”, Saarikivi esittää.
Alltimella on Saarikiven mukaan tarvittava resurssit ja ratkaisut tulevan varalle. Kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat ovat ylläpitopäällikön mielestä oikea tie toiminnan kehittämiseen. Henkilöstöstä ja ammattitaidosta huolehtiminen on tärkeää tulevaisuuden toimijoille.
”Alltimella taitaa olla nämä arvoihinkin kirjattuna”, Teemu Saarikivi summaa.

Tutustu myös näihin referenssikertomuksiimme
Kokemuksia Alltimen kiinteistöhuollosta – HASO:n kohteissa asukkaiden tyytyväisyys on korkealla
Kiinteistöhuoltoa Lapin haastavissa olosuhteissa – YIT:n kokemuksia Alltimen palveluista Sodankylässä