Alltime on joustava ja ratkaisukeskeinen kumppani kauppakeskus Ideaparkille

Kiinteistöpalvelut
Puhtauspalvelut


Miten hallita 180 000 neliön kauppakeskusta, jossa on yli 7,3 miljoonaa asiakaskäyntiä vuosittain, 300 tapahtumaa ja yli 80 wc-pistettä? Lempäälän Ideapark on löytänyt kumppanikseen Alltimen, joka vastaa sekä kiinteistöhuollosta että siivouksesta joustavasti ja kokonaisvaltaisesti.

Alltime etsii ratkaisuja ei ongelmakohtia

Suomen suurin kauppakeskus Ideapark houkuttelee vuosittain vierailijoita ympäri maata ja tähtää Suomen suurimmaksi “minilomakohteeksi”. Asiakaskäynnit vaihtelevat päivittäin noin 10 000–30 000 asiakkaan välillä. Tällainen asiakasmäärä edellyttää kauppakeskuksen kumppaneilta järeää osaamista, resursseja ja ennen kaikkea joustavuutta.

”Joustavuus on meille avainasia. Kumppanin täytyy pystyä vastaamaan vaihteleviin asiakasmääriin ja 300 vuosittaiseen tapahtumaan. Alltime on osoittanut kykenevänsä tähän niin resurssien kuin asenteenkin osalta”, kuvaa Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola.

Kumppanuus alkoi vuonna 2022 kiinteistöhuollosta, mutta pian yhteistyö laajeni kattamaan myös siivouksen. Tällä hetkellä Alltime hoitaa Ideaparkin ulkoalueiden hoidon, kiinteistöhuollon, teknisen kiinteistöhuollon, tapahtumien rakentamisen, ostoskärryjen keräilyn sekä yleis- ja rakennussiivouksen. Lisäksi osa kauppakeskuksen liikkeistä hyödyntää Alltimen siivouspalveluja.

”Haluamme kumppanin, joka ei mieti, miksi jotain ei voi tehdä, vaan keskittyy ratkaisujen löytämiseen. Alltime on juuri tällainen kumppani”, Vainiola kertoo.

Ratkaisukeskeisyys ja joustavuus saavat myös kiinteistöpäällikkö Tero Mäkelältä kiitosta:

“Kokonaisvaltainen palvelutarjonta, notkeus ja halu ratkaista asioita, ovat ihan ehdottomasti paras puoli, ja sopivat tähän kiireiseen, nopeasti muuttuvaan ympäristöön, missä elämme. Alltimen tarjoaa meille myös todella paikallista palvelua, vaikka onkin aika iso yritys.”

”Haluamme kumppanin, joka ei mieti, miksi jotain ei voi tehdä, vaan keskittyy ratkaisujen löytämiseen. Alltime on juuri tällainen kumppani” – Visa Vainiola

Visa Vainiolan kasvokuva

Palvelun laatua kehitetään yhdessä

Ideaparkissa on todettu, että erityisesti wc-tilojen puhtaus on kriittinen tekijä kävijöiden asiakaskokemuksessa. Kauppakeskuksessa on yli 80 wc-pistettä, joiden siisteys vaikuttaa suoraan asiakkaiden viihtyvyyteen.

”Naiset arvioivat kauppakeskuksen valintaa pitkälti wc-tilojen siisteyden perusteella. Näin ollen Alltimen toiminta vaikuttaa suoraan asiakastyytyväisyyteemme”, Vainiola esittää.

Juuri siivouspalveluista onkin saatu parempaa palautetta Ideaparkin vuosittaisissa asiakaskokemuksen tutkimuksissa. Kiinteistöpäällikkö Mäkelä nostaa esiin myös Alltimen kiinteistöhuollon tuottaman arvon kauppakeskukselle:

“Ideaparkissa me nimemme mukaisesti saamme yleensä vähän ihottumaa sellaisesta kaavamaisuudesta. Alltimen kiinteistöhuollossa on hyvinkin ratkaisuhakuista toimintaa ja ratkaisut ovat välillä hyvinkin innovatiivisia eikä ollenkaan semmoisia kaavoihin kangistuneita.”

Palvelun laatua on Vainiolan ja Mäkelän mukaan ollut helppoa ja nopeaa kehittää yhdessä, sillä suora kontakti Alltimen yhteyshenkilöön mahdollistaa palautteiden tehokkaan välittämisen eteenpäin.

Yhteiset arvot helpottavat kumppanuutta

Vastuullisuus on keskeinen yhteistyön kriteeri Ideaparkille. Kauppakeskus tähtää hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä ja edellyttää kumppaneiltaan samaa ajattelutapaa. Alltime on osoittanut sitoutumisensa ekologisiin tavoitteisiin muun muassa ottamalla käyttöön sähköisiä työkoneita.

Vaikka tärkein fokus Ideaparkille tällä hetkellä on energiankäytön vähentäminen, Mäkelä nostaa esiin myös kauppakeskuksen sosiaalisen vastuun.

“Vastuullisuus on valtavan suuri kokonaisuus ja koostuu kovin monesta tekijästä. Usein huomiotta jäävät esimerkiksi Ideaparkin järjestämät ilmaiset tapahtumat ja urheiluseuroille tarjoamat markkinahintaiset tilat. Sosiaalisen vastuun sarallakin Alltime tukee meitä palveluillaan.”

Tärkeintä vastuullisessa tekemisessä on Vainiolan ja Mäkelän mukaan yhteneväinen näkemys ja tavoitteet. EU:n edellyttämä vastuullisuusraportointi, joka tulee ajankohtaiseksi vasta vuoden päästä, on asia, jota yritykset esimerkiksi opettelevat jo yhdessä.

”Tekemisen meininki ja oikeat ihmiset ovat meille tärkeitä”, Vainiola summaa.

Alltime hoitaa Ideaparkin puhtauspalvelut.
Jaa somessa