Monipuolinen kiinteistöpalvelujen kumppani – Alltime TYSin tukena opiskelijoiden arjessa 

Kiinteistöpalvelut
Puhtauspalvelut

Miten tarjota laadukkaita kiinteistöpalveluja 7000 opiskelijalle, joista 40% on kansainvälisiä opiskelijoita yli 100 eri maasta? Turun Ylioppilaskyläsäätiölle (TYS) tällainen asetelma on arkipäivää, ja Alltime vastaa sujuvan asumisen varmistamisesta kiinteistöhuollon ja siivouspalvelujen avulla koko laajassa kiinteistökannassa. 

Monikulttuurinen ympäristö vaatii erityisosaamista kiinteistöpalveluissa 

Turun Ylioppilaskyläsäätiöllä on noin 200 rakennusta 17 eri kohteessa ympäri Turkua. Suurin ja erityislaatuisin kohde on Ylioppilaskylä, josta asuntojen lisäksi löytyy ravintola, kuntosali ja kauppa, jotka palvelevat kylän 3500 opiskelijaa. Palveluiden tuottamisessa erityishaasteena on monikulttuurinen asukaskunta, mikä edellyttää kumppanilta erityisosaamista ja joustavuutta. 

Asumisen aikana siivous- ja kiinteistöpalvelut ovat merkittävimmät asiakastyytyväisyyden mittarit, koska ne näkyvät asukkaille päivittäin – jopa enemmän kuin TYSin omat palvelut, jotka keskittyvät asumisen alku- ja loppupäähän. 

”Alltimen kiinteistöhuollon ammattilaiset tarjoavat aktiivisesti kehitysideoita, vinkkejä ja ratkaisuja haasteisiin”, kiittelee Pirjo Lipponen-Vaitomaa, asiakkuus- ja viestintäjohtaja TYSiltä. 

Asiakastyytyväisyys jaettuna tavoitteena 

TYS:n ja Alltimen yhteistyö alkoi maaliskuussa 2019 ja on laajentunut vuosien mittaan kiitettävien tulosten myötä. Alltime vastaa tällä hetkellä TYS:n kiinteistöhuollosta, yleistilojen siivouksesta ja asuntotarkastuksista asukkaan vaihtuessa. Hiljattain Alltimen siivouspalveluita on alettu hyödyntää myös asukasvaihdoksiin liittyviin siivouksiin. 

Kiinteistöhuollon asiakastyytyväisyyttä seurataan systemaattisesti: huoneistokäyntien jälkeen asukas voi antaa palautetta tekstiviestillä Alltimen kiinteistöhuollon palveluista, ja tuloksia seurataan kuukausittain. Lisäksi TYS seuraa huoltopyyntöjen läpimenoaikoja. 

Pirjo Lipponen-Vaitomaan kasvokuva
Opiskelija-asuminen on Pirjo Lippomaa-Vaitomaan mukaan hänelle intohimo.

”Kiinteistöhuollon asiakastyytyväisyyden käyrä on ollut nousujohteinen. Viime vuonna se oli 8,82 asteikolla 0–10, mikä ylittää selvästi tavoitteemme. Tämä on erityisen tärkeää, sillä monelle nuorelle tämä on ensimmäinen oma koti, ja kiinteistöhuolto on merkittävä asukastyytyväisyystekijä”, Lipponen-Vaitomaa selittää. 

Siivouksen osalta laatua valvotaan säännöllisillä laatukierroksilla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä, joiden tulokset käydään läpi yhteisissä laatupalavereissa. 

”Laatupalaverit, joita käymme kuukausittain kiinteistöhuollon ja siivouksen edustajien kanssa käydään todella hyvässä hengessä. Olemme ilahtuneita Alltimen proaktiivisuudesta”, kertoo Lipponen-Vaitomaa 

 Kohti tulevaisuuden haasteita yhdessä 

Julkisena hankintayksikkönä TYS painottaa kumppanivalinnassaan laatukriteereitä ja henkilöstön osaamista.  

”Haluamme tarjota asukkaillemme entistä paremmat mahdollisuudet vastuulliseen asumiseen. Tässä Alltimen ammattitaito kiinteistöhuollossa ja siivouksessa sekä kehitysmyönteinen asenne ovat olleet suureksi avuksi”, Lipponen-Vaitomaa esittää. 

TYS ja Alltime kehittävät tällä hetkellä yhdessä jätteiden lajittelua yhteiskeittiöissä, asiakaspalautteenantoa QR-koodein sekä siivousrobotiikan hyödyntämistä. Valvomot, järjestelmäkuittaukset ja siivouksen muut digitaaliset ratkaisut ovat myös osa-alueita, joihin TYS haluaa jatkossa panostaa kiinteistöpalvelujen kumppanin kanssa. 

”Tulevaisuudessa digitalisaatiolla on varmasti yhä suurempi osuus palvelutarpeitamme ja omia kehityskohteitamme”, Lipponen-Vaitomaa summaa. 

Alltime vastaa TYS-asuntojen kiinteistöhuollosta ja yleisten tilojen siivouksesta. 
Jaa somessa