Tampereen kaupunki on valinnut Alltimen toteuttamaan ja ylläpitämään kesän 2025 suurtapahtumia varten perustettavan Keskustorin kesäkeitaan istutuksia. Alltime vastaa noin 2500 erilaisen kasvin istutuksesta ja hoidosta kesäkauden aikana.
Projekti käynnistyy juhannusviikolla, kun monipuoliset istutukset, jotka sisältävät perennoja, kesäkukkia ja puita, toimitetaan Tampereen Keskustorille. Alltime huolehtii istutusalueiden ylläpidosta syyskuun alkuun asti. Sopimuksen arvo on noin 40 000 euroa.
Keskustorin kesäkeitaan on tarkoitus toimia tapahtuma-alueena, jossa on tarjolla monipuolisia aktiviteetteja, ohjelmaa sekä ravintolapalveluita.
“Projekti on meille erityisen innostava, koska pääsemme kukittamaan hyvin keskeistä aluetta ja ylläpitämään ympäristöä, jossa ihmiset voivat nauttia kesästä”, kertoo Alltimen Tampereen alueen viherkunnossapidon ja -rakentamisen työnjohtaja Noora Raitanen.
Noora Raitanen, työnjohtaja viherkunnossapito ja -rakentaminen, Tampereen alue 044 773 1281 noora.raitanen@alltime.fi
Alltime on solminut merkittävän sopimuksen Turun kaupungin tilapalveluiden kanssa Hirvensalon alueen kiinteistönhoitopalveluista. Sopimuksen myötä yritys laajentaa palvelutarjontaansa yhdellä Turun keskeisellä alueella.
Sopimus kattaa alueen koulujen ja päiväkotien ulkoalueiden hoidon sekä teknisen kiinteistönhoidon. Palvelukokonaisuuteen kuuluvat myös Hirvensalon paloaseman ja monitoimitalon kiinteistönhoito sekä monitoimitalon palvelukoordinaattorin tehtävät. Sopimuksen arvioitu vuosiliikevaihto on noin 250 000 euroa.
Palvelutuotanto alkaa 1.5.2025, ja sopimus on voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen on mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen. Turun tilapalvelut on Alltimelle entuudestaan tuttu asiakas, jolle yritys nyt laajentaa palveluitaan alueellisesti.
”Meillä on vahva tuntemus sekä asiakkaasta että Hirvensalon alueesta. Olemme toimineet alueella kaupungin palveluntuottaja myös aiemmin, mikä luo vankan pohjan yhteistyölle”, kommentoi Tero Jurmu, kiinteistöpalvelujen asiantuntija Alltimelta.
Hirvensalon kiinteistönhoitopalveluiden kehittäminen vahvistaa entisestään Alltimen asemaa Turun seudun kiinteistöpalveluiden tuottajana.
Lisätietoja
Tero Jurmu, kiinteistöpalvelujen asiantuntija , Alltime Suomi teru.jurmu@alltime.fi p. 044 907 2490
Sari Silén, aluepäällikkö Turku, Alltime Suomi sari.silen@alltime.fi p. 040 808 6989
Alltime lyhyesti
Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Yli 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.
Alltime valittiin Espoon Asuntojen kilpailutuksessa huolehtimaan Suur-Leppävaaran sekä Matinkylän alueilla kiinteistöhuollosta sekä ulkoalueiden kunnossapidosta ja lumitöistä.
Toistaiseksi voimassa oleva palvelusopimus alkaa 1.5.2025 ja sen arvo on noin 1.1 miljoonaa euroa vuodessa. Kilpailutukseen kuului neljä erillistä aluetta, joista yksittäisen tarjoajan oli mahdollista tulla valituksi korkeintaan kahteen. Alltimen vastuulla on sopimuksen myötä sujuvan ja turvallisen arjen varmistaminen lähes 4500 asunnossa.
Alltimella on ennestään vastuullaan 16 Espoon Asuntojen kohdetta, joiden määrä sopimuksen myötä kasvaa 90 kohteeseen.
“Meille on kertynyt paljon kokemusta Espoon alueesta ja vastaavanlaisista kohteista. Aloitamme työn hyvältä pohjalta ja olemme innoissamme yhteistyön laajentumisesta”, kertoo Alltimen pääkaupunkiseudun aluepäällikkö Sami Karimerto.
Kiinteistöhuolto- ja siivouspalveluiden lisäksi Alltime on voittanut pääkaupunkiseudulla erilaisia infran kunnossapitourakoita Espoossa, Helsingissä, Kirkkonummella ja Keravalla.
Lisätietoja
Sami Karimerto, aluepäällikkö pääkaupunkiseutu, Alltime Suomi sami.karimerto@alltime.fi p. 041 732 0977
Antti Kalske, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group antti.kalske@alltime.fi p. 040 569 1534
Alltime lyhyesti
Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Yli 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.
Miten tarjota laadukkaita kiinteistöpalveluja 7000 opiskelijalle, joista 40% on kansainvälisiä opiskelijoita yli 100 eri maasta? Turun Ylioppilaskyläsäätiölle (TYS) tällainen asetelma on arkipäivää, ja Alltime vastaa sujuvan asumisen varmistamisesta kiinteistöhuollon ja siivouspalvelujen avulla koko laajassa kiinteistökannassa.
Monikulttuurinen ympäristö vaatii erityisosaamista kiinteistöpalveluissa
Turun Ylioppilaskyläsäätiölläon noin 200 rakennusta 17 eri kohteessa ympäri Turkua. Suurin ja erityislaatuisin kohde on Ylioppilaskylä, josta asuntojen lisäksi löytyy ravintola, kuntosali ja kauppa, jotka palvelevat kylän 3500 opiskelijaa. Palveluiden tuottamisessa erityishaasteena on monikulttuurinen asukaskunta, mikä edellyttää kumppanilta erityisosaamista ja joustavuutta.
Asumisen aikana siivous- ja kiinteistöpalvelut ovat merkittävimmät asiakastyytyväisyyden mittarit, koska ne näkyvät asukkaille päivittäin – jopa enemmän kuin TYSin omat palvelut, jotka keskittyvät asumisen alku- ja loppupäähän.
”Alltimen kiinteistöhuollon ammattilaiset tarjoavat aktiivisesti kehitysideoita, vinkkejä ja ratkaisuja haasteisiin”, kiittelee Pirjo Lipponen-Vaitomaa, asiakkuus- ja viestintäjohtaja TYSiltä.
Asiakastyytyväisyys jaettuna tavoitteena
TYS:n ja Alltimen yhteistyö alkoi maaliskuussa 2019 ja on laajentunut vuosien mittaan kiitettävien tulosten myötä. Alltime vastaa tällä hetkellä TYS:n kiinteistöhuollosta, yleistilojen siivouksesta ja asuntotarkastuksista asukkaan vaihtuessa. Hiljattain Alltimen siivouspalveluita on alettu hyödyntää myös asukasvaihdoksiin liittyviin siivouksiin.
Kiinteistöhuollon asiakastyytyväisyyttä seurataan systemaattisesti: huoneistokäyntien jälkeen asukas voi antaa palautetta tekstiviestillä Alltimen kiinteistöhuollon palveluista, ja tuloksia seurataan kuukausittain. Lisäksi TYS seuraa huoltopyyntöjen läpimenoaikoja.
Opiskelija-asuminen on Pirjo Lippomaa-Vaitomaan mukaan hänelle intohimo.
”Kiinteistöhuollon asiakastyytyväisyyden käyrä on ollut nousujohteinen. Viime vuonna se oli 8,82 asteikolla 0–10, mikä ylittää selvästi tavoitteemme. Tämä on erityisen tärkeää, sillä monelle nuorelle tämä on ensimmäinen oma koti, ja kiinteistöhuolto on merkittävä asukastyytyväisyystekijä”, Lipponen-Vaitomaa selittää.
Siivouksen osalta laatua valvotaan säännöllisillä laatukierroksilla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä, joiden tulokset käydään läpi yhteisissä laatupalavereissa.
”Laatupalaverit, joita käymme kuukausittain kiinteistöhuollon ja siivouksen edustajien kanssa käydään todella hyvässä hengessä. Olemme ilahtuneita Alltimen proaktiivisuudesta”, kertoo Lipponen-Vaitomaa.
Kohti tulevaisuuden haasteita yhdessä
Julkisena hankintayksikkönä TYS painottaa kumppanivalinnassaan laatukriteereitä ja henkilöstön osaamista.
”Haluamme tarjota asukkaillemme entistä paremmat mahdollisuudet vastuulliseen asumiseen. Tässä Alltimen ammattitaito kiinteistöhuollossa ja siivouksessa sekä kehitysmyönteinen asenne ovat olleet suureksi avuksi”, Lipponen-Vaitomaa esittää.
TYS ja Alltime kehittävät tällä hetkellä yhdessä jätteiden lajittelua yhteiskeittiöissä, asiakaspalautteenantoa QR-koodein sekä siivousrobotiikan hyödyntämistä. Valvomot, järjestelmäkuittaukset ja siivouksen muut digitaaliset ratkaisut ovat myös osa-alueita, joihin TYS haluaa jatkossa panostaa kiinteistöpalvelujen kumppanin kanssa.
”Tulevaisuudessa digitalisaatiolla on varmasti yhä suurempi osuus palvelutarpeitamme ja omia kehityskohteitamme”, Lipponen-Vaitomaa summaa.
Alltime vastaa TYS-asuntojen kiinteistöhuollosta ja yleisten tilojen siivouksesta.
Lahtelainen Jari Hakala aloittaa työnsä aina hymyssä suin säästä huolimatta. Kärkkäisen tavaratalon ympäristöstä huolehtiva mies on löytänyt unelmatyönsä, jossa yhdistyvät itsenäinen työskentely, mukavat asiakaskohtaamiset ja liikunnallinen arki, jossa askelmittarin saa laulamaan jo aamusta. Jari tunnetaan erityisesti Pelsun eli Lahden Pelicansin vakiokannattajana, ja hänet bongataankin usein television ottelulähetyksissä tutulla paikallaan vaihtoaitioiden takana.
Mitä tehtäviisi Alltimella kuuluu?
Toimin ulkoaluetyöntekijänä Alltimen kohteella tavaratalo Kärkkäisellä. Kerään kohteen alueelta roskia, hoidan roskapussien vaihdon, hiekoittelen ja lapioin lunta talvisin.
Kerro hiukan taustastasi.
Viime viikolla juhlin 58-vuotis syntymäpäivääni. Olen kotoisin Rovaniemeltä mutta muutimme Lahteen isäni työn perässä. Opiskelin ammattikoulussa varastonhoitajan ammattiin Hämeenlinnan Perttulassa, jossa harjoittelun myötä sain kokemusta varastoalan töistä. Olin myös harjoittelussa Stopteltoilla Orimattilassa mutta töihin oli pitkä matka täältä Lahdesta. Ennen Alltimea olin osa-aikatöissä Inspiksessä, jossa hoidin ulkoalueita Lahden rautatieasemalla kaupunkitalkkarina.
Miten päädyit Alltimelle ja kauanko siitä on aikaa?
Aloitin täällä työharjoittelijana vuoden 2024 alussa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen työhönvalmennuksen kautta. Puolen vuoden päästä siitä jatkoin osa-aikaisena työntekijänä Alltime:lla huolehtien Kärkkäisen tavaratalon ulkoalueiden siisteydestä.
Millaista on arkesi ulkotyöntekijänä?
Herään aamulla 5:50 ja aloitan työt tavaratalolla ennen 7:00 joka päivä. Työtehtävät ovat samoja mutta minulla on lukujärjestys, jonka mukaan hoidan eri päivinä vähän eri alueita kuten takapihan työt. Saan tehtävät hoidettua yleensä viimeistään kolmessa tunnissa niin ehdin 10:15 lähetevään bussiin.
Mikä on parasta työssäsi?
Ihan kaikki. Saan tehdä itsenäisesti työtä mutta tuki on kuitenkin aina lähellä ja on erittäin mukavat pomot. Nautin joukkuepeleistä enkä tunne täällä olevani koskaan yksin. Soitan työohjaajalleni Alltimessa päivittäin, kun tulen töihin ja kun lähden töistä. Tavaratalon asiakkaidenkin kanssa on mukava jutella työn lomassa. Tervehditään ja kysytään mitä kuuluu. Joskus jopa jutellaan Pelicansin peleistä. Sanovat että, minulla on hieno Pelicansin pipo! Kärkkäisen huoltomiehen kanssakin juttelemme usein. Tämä on kyllä minulle unelmatyö.
Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella?
Ne päivät, kun joku tarjoaa kahvit. Kotileipomon kuski tuo tavaraa tänne ja tarjoaa minulle välillä kahvit lihapiirakan tai munkin kera. Otan aina tarjouksen ilolla vastaan – etenkin talvella, kun on kylmä. Tietysti myös ne hetket, kun kehutaan, että olen tehnyt hyvää työtä jäävät mieleen.
Mitkä taidot ovat tärkeitä työssäsi?
Luotettavuus, se että työnantaja voi sanoa, että on tehnyt työnsä hyvin. Vinkkini muille, jotka tekevät samaa työtä on se, että jaksaa vaan. Tämä on kuitenkin helpompaa kuin kaksi peräkkäistä treenipäivää urheilun parissa – silloin saattaa olla jalat hapoilla.
Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi?
Onnistumiset motivoivat ja se, että kuulee kehuja ja palautetta. Saan myös paljon energiaa vapaa-ajalla, kun pääsen tekemisiin Pelicansin kanssa: juttelemaan pelaajille tai yhteiskuvaan valmentajan kanssa.
NÄIN JARI HOITAA TÄMÄN
Vapaa- aika: Katsoo kaikki Lahden Pelicansin ottelut, pelaa jalkapalloa ja salibändiä kolme kertaa viikossa, kesäisin käy Porissa kihlattunsa kanssa ja lukee kirjoja.
Selviytyminen autiolla saarella: Ottaisi mukaan rakkaansa ja rahaa.
Ystävän yllättäminen: Vie kukkia.
Hakalan työtehtäviin kuuluu mm. roska-astioiden tyhjentäminen tavaratalon pihalla.
Miten hallita 180 000 neliön kauppakeskusta, jossa on yli 7,3 miljoonaa asiakaskäyntiä vuosittain, 300 tapahtumaa ja yli 80 wc-pistettä? Lempäälän Ideapark on löytänyt kumppanikseen Alltimen, joka vastaa sekä kiinteistöhuollosta että siivouksesta joustavasti ja kokonaisvaltaisesti.
Alltime etsii ratkaisuja ei ongelmakohtia
Suomen suurin kauppakeskus Ideapark houkuttelee vuosittain vierailijoita ympäri maata ja tähtää Suomen suurimmaksi “minilomakohteeksi”. Asiakaskäynnit vaihtelevat päivittäin noin 10 000–30 000 asiakkaan välillä. Tällainen asiakasmäärä edellyttää kauppakeskuksen kumppaneilta järeää osaamista, resursseja ja ennen kaikkea joustavuutta.
”Joustavuus on meille avainasia. Kumppanin täytyy pystyä vastaamaan vaihteleviin asiakasmääriin ja 300 vuosittaiseen tapahtumaan. Alltime on osoittanut kykenevänsä tähän niin resurssien kuin asenteenkin osalta”, kuvaa Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola.
Kumppanuus alkoi vuonna 2022 kiinteistöhuollosta, mutta pian yhteistyö laajeni kattamaan myös siivouksen. Tällä hetkellä Alltime hoitaa Ideaparkin ulkoalueiden hoidon, kiinteistöhuollon, teknisen kiinteistöhuollon, tapahtumien rakentamisen, ostoskärryjen keräilyn sekä yleis- ja rakennussiivouksen. Lisäksi osa kauppakeskuksen liikkeistä hyödyntää Alltimen siivouspalveluja.
”Haluamme kumppanin, joka ei mieti, miksi jotain ei voi tehdä, vaan keskittyy ratkaisujen löytämiseen. Alltime on juuri tällainen kumppani”, Vainiola kertoo.
Ratkaisukeskeisyys ja joustavuus saavat myös kiinteistöpäällikkö Tero Mäkelältä kiitosta:
“Kokonaisvaltainen palvelutarjonta, notkeus ja halu ratkaista asioita, ovat ihan ehdottomasti paras puoli, ja sopivat tähän kiireiseen, nopeasti muuttuvaan ympäristöön, missä elämme. Alltimen tarjoaa meille myös todella paikallista palvelua, vaikka onkin aika iso yritys.”
”Haluamme kumppanin, joka ei mieti, miksi jotain ei voi tehdä, vaan keskittyy ratkaisujen löytämiseen. Alltime on juuri tällainen kumppani” – Visa Vainiola
Palvelun laatua kehitetään yhdessä
Ideaparkissa on todettu, että erityisesti wc-tilojen puhtaus on kriittinen tekijä kävijöiden asiakaskokemuksessa. Kauppakeskuksessa on yli 80 wc-pistettä, joiden siisteys vaikuttaa suoraan asiakkaiden viihtyvyyteen.
”Naiset arvioivat kauppakeskuksen valintaa pitkälti wc-tilojen siisteyden perusteella. Näin ollen Alltimen toiminta vaikuttaa suoraan asiakastyytyväisyyteemme”, Vainiola esittää.
Juuri siivouspalveluista onkin saatu parempaa palautetta Ideaparkin vuosittaisissa asiakaskokemuksen tutkimuksissa. Kiinteistöpäällikkö Mäkelä nostaa esiin myös Alltimen kiinteistöhuollon tuottaman arvon kauppakeskukselle:
“Ideaparkissa me nimemme mukaisesti saamme yleensä vähän ihottumaa sellaisesta kaavamaisuudesta. Alltimen kiinteistöhuollossa on hyvinkin ratkaisuhakuista toimintaa ja ratkaisut ovat välillä hyvinkin innovatiivisia eikä ollenkaan semmoisia kaavoihin kangistuneita.”
Palvelun laatua on Vainiolan ja Mäkelän mukaan ollut helppoa ja nopeaa kehittää yhdessä, sillä suora kontakti Alltimen yhteyshenkilöön mahdollistaa palautteiden tehokkaan välittämisen eteenpäin.
Yhteiset arvot helpottavat kumppanuutta
Vastuullisuus on keskeinen yhteistyön kriteeri Ideaparkille. Kauppakeskus tähtää hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä ja edellyttää kumppaneiltaan samaa ajattelutapaa. Alltime on osoittanut sitoutumisensa ekologisiin tavoitteisiin muun muassa ottamalla käyttöön sähköisiä työkoneita.
Vaikka tärkein fokus Ideaparkille tällä hetkellä on energiankäytön vähentäminen, Mäkelä nostaa esiin myös kauppakeskuksen sosiaalisen vastuun.
“Vastuullisuus on valtavan suuri kokonaisuus ja koostuu kovin monesta tekijästä. Usein huomiotta jäävät esimerkiksi Ideaparkin järjestämät ilmaiset tapahtumat ja urheiluseuroille tarjoamat markkinahintaiset tilat. Sosiaalisen vastuun sarallakin Alltime tukee meitä palveluillaan.”
Tärkeintä vastuullisessa tekemisessä on Vainiolan ja Mäkelän mukaan yhteneväinen näkemys ja tavoitteet. EU:n edellyttämä vastuullisuusraportointi, joka tulee ajankohtaiseksi vasta vuoden päästä, on asia, jota yritykset esimerkiksi opettelevat jo yhdessä.
”Tekemisen meininki ja oikeat ihmiset ovat meille tärkeitä”, Vainiola summaa.
Viherpalveluiden kehittäminen Alltimen Tampereen toimipisteessä sai uutta suuntaa, kun Noora Raitanen aloitti työssään viherkunnossapidon ja -rakentamisen työnjohtajana joulukuussa 2024. Raitanen rakentaa Alltimelle biodiversiteettistrategiaa ja johtaa viherpalveluiden kasvavaa tiimiä. Kun luonnonmukaisuus ja rakennettu ympäristö kohtaavat, syntyy jotain lumoavaa ja inspiroivaa.
Kerro hiukan taustastasi.
Aloitin urani kiinteistönvälittäjänä ja kiinteistönvälitystyössä vierähtikin muutaman vuoden sijaan 11 vuotta. Perhevapaiden aikana alanvaihto kypsyi ja lopulta pääsin opiskelemaan unelmaani eli Hämeen ammattikorkeakouluun rakennetun ympäristön hortonomiksi. Siellä fokuksena ovat viheralueiden suunnitteluun, rakentamiseen, kunnossapitoon ja hallinnointiin liittyvät prosessit sekä luonnon- ja viherrakentamisen kasvit ja niiden kasvupaikkavaatimukset. Opinnot alkoivat lähes neljä vuotta sitten, mutta itse rakkaus viheralueisiin lähti jo lapsuudesta. Aikuisiällä viheralueet ovat alkaneet kiinnostaa pintaakin syvemmältä ja hortonomiopinnot ovat odotetusti vieneet mennessään. Viherkunnossapidosta innostuin Tampereen infralla, jossa työskentelin työhön osallistuvana työnjohtajana ennen Alltimelle siirtymistä.
Miten päädyit Alltimelle?
Työt Alltimella aloitin joulukuussa 2024. Päädyin tänne kiinnostuksestani kehittää ja päästä luomaan Tampereelle uutta viherpalvelukokonaisuutta. Mahdollisuus olla osa Alltime Tampereen vahvaa kasvutarinaa kiehtoi eikä sitä voinut ohittaa. Työstän tällä hetkellä Alltimelle opinnäytetyönäni biodiversiteettistrategiaa viherkunnossapitoon. Tavoitteena on luoda uutta toimintaympäristöä varten biodiversiteettistrategia, kun Tampereen toimipiste laajentaa palveluvalikoimaansa viherkunnossapitoon. Biodiversiteettistrategia on parhaimmillaan yrityksen yleinen näkökanta, yhtenäistää työnjohdon näkemykset ja helpottaa työnohjausta, määrittelee viherkunnossapidon työntekijöiden työntekoa, vahvistaa yrityksen vastuullisuutta asiakkaiden ja tilaajien näkökulmasta sekä auttaa palvelujen myynnissä ja markkinoinnissa. Lisäksi vastuullisten arvojen mukainen biodiversiteettistrategia auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoista.
Millaista on viherkunnossapidon ja -rakentamisen työnjohtajan arki Alltimella Tampereella?
Arkeni Alltimella on aika työntäyteistä eli suunnittelen tulevaa kasvukautta ja viherpalveluitamme. Sään mukaan olen toki myös tarvittaessa esimerkiksi auraamassa ja hiekoittamassa. Lisäksi tapaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita sekä hoidan toki rekrytointiprosessia viherpalveluiden tiimiimme. Työ on erittäin monipuolista ja mielenkiintoista eikä mikään päivä ole samanlainen. Kesän lähestyessä pääsen laittamaan kädet multaan eli tekemään myös viherkunnossapitoa ja -rakentamista käytännössä.
Mikä on parasta viherkunnossapidon ja -rakentamisen työnjohtajan työssä?
Työ on mukava yhdistelmä eri puolia: pääosin fyysistä työtä ulkona, johon sekoittuvat sopivasti työnjohdolliset tehtävät toimistossa. Viherkunnossapidon ja -rakentamisen työnjohtajan tehtävä on myös luovaa, sillä saan käyttää paljon omia ideoita ja ajatuksia.
Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella?
Kaikki ne onnistumisen hetket, kun olen päässyt tulevan kasvukauden suunnittelussa taas yhden askeleen eteenpäin, ovat painuneet mieleen.
Mitkä taidot ovat tärkeitä viherkunnossapidon ja -rakentamisen työnjohtajan työssä?
Ihmissuhdetaidot ovat mielestäni yksi tärkeimmistä: ilman niitä ei ole työnjohtajaa. Sen lisäksi ammatillinen osaaminen ja innostus kehittää. Työnjohtajalla on tärkeä rooli saada työntekijät loistamaan parhaimmalla mahdollisella tavalla – siihen jos johonkin tarvitaan ihmissuhdetaitoja.
Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi?
Viherala on minulle intohimo, ikään kuin elän ja hengitän sitä. Minua kiehtoo kokonaisuus, jossa leikitellään luonnonmukaisuuden ja rakennetun ympäristön yhdistelmällä. Luonto ja kasvillisuus on lumoava maailma, joka inspiroi ja innostaa.
Miksi viihdyt juuri Alltimella?
Meillä on Tampereella todella hauska porukka ja täällä on helppo viihtyä. Alltime on raikas ja moderni työympäristö. Pidän myös siitä, että toimimme arvojemme mukaisesti ketterästi eli ideoita pystytään toteuttamaan nopeasti. Lisäksi vapaus luovuuteen ja tekemiseen ovat kohdillaan: esihenkilö antaa kehykset tekemiselle ja minä voin vapaasti maalata niiden sisällä.
NÄIN NOORA HOITAA TÄMÄN
Vapaa-aika: Liikkuu luonnossa, käy salilla, hoitaa puutarhaa ja viettää aikaa lasten kanssa (esimerkiksi luonnossa liikkuen ja retkeillen).
Selviytyminen autiolla saarella: Kirja, kylmä raikas juoma ja aurinkotuoli, jossa ottaa rennosti.
Ystävän yllättäminen: Vie ystävän kivaan paikkaan syömään, jossa on upeat maisemat ja luonto lähellä.
Alltimen palveluvalikoimaan Tampereen alueella kuuluvat tammikuusta 2025 alkaen myös viherpalvelut. Palveluvalikoima tulee sisältämään viherkunnossapidon ja -rakentamisen, istutustyöt, vieraslajien torjunnan sekä leikki- ja liikunta-alueiden tarkastukset.
“Saimme joukkoomme vahvistusta uuden työnjohtaja Noora Raitasen myötä ja nyt meillä on mahdollisuus laajentaa toimintaamme viherpalvelujen tuottamiseen”, kertoo Tampereen aluepäällikkö Timo Turkkinen.
Raitanen on toiminut ennen Alltimeen siirtymistään mm. työhön osallistuvana työnjohtajana ja vihertyöntekijänä. Hänelle on kertynyt vahvaa kokemusta etenkin keskustan viheralueiden kunnossapidosta.
”Muodostamme kilpailueduksemme innostuneen ja aikaansaavan tiimin, jolla hoidamme kohteet tehokkaasti ja ammattitaitoisesti. Käyttämämme kalusto tuo myös lisäarvoa niin asiakkaillemme kuin tiimillemme, sillä akkukäyttöisyys lisää melunhallintaa työalueella”, Raitanen esittää.
Alltimen laaja osaaminen kiinteistö- ja siivouspalveluissa luo uusille palveluille asiakkaita hyödyttävän ja kokonaiskuvaa tarkastelevan lähestymistavan. Kunnianhimoinen suhtautuminen vastuullisuuteen tulee myös näkymään Tampereen viherpalveluissa:
“Suositaan kotimaisia kasvilajeja, luodaan elinympäristöjä pölyttäjille, jätetään tarvittaessa lahopuita monimuotoisuuskohteiksi ja käytetään mahdollisuuksien mukaan luonnonmukaisia materiaaleja. Pyrimme lisäksi tukemaan toiminnassamme kaupunkien viherkerroinmenetelmiä, joiden tavoitteena on lisätä kaupunkivihreää ja hulevesien luonnonmukaista hallintaa tiivistyvässä kaupunkirakenteessa”, Raitanen kertoo.
Alltimelle onnistuneet viherpalvelut merkitsevät määräystenmukaista toimintaa luontoa kuunnellen.
Lisätietoja
Timo Turkkinen, Kiinteistö ja siivouspalvelut, Tampereen alue 041 318 3323 timo.turkkinen@alltime.fi
Noora Raitanen, työnjohtaja viherkunnossapito ja -rakentaminen, Tampereen alue 044 773 1281 noora.raitanen@alltime.fi
Marraskuun pimeys ja talven lähestyminen tuovat haasteita monelle suomalaiselle työntekijälle. Erityisesti ulkotöissä työskentelevät kohtaavat paitsi pimeyden, myös kylmän, liukkaan ja lumisen sään tuomat haasteet. Alltimen työntekijöistä 13 % työskentelee talvisin ulkoalueilla. Nämä talven sankarit mm. kuormaavat ja kuljettavat lunta, hoitavat jääkenttiä, hiekoittavat kulkuväyliä ja hoitavat vesiväyliä.
Talviolosuhteet haastavat kaikkia kiinteistö- ja infra-alan työntekijöitä. Rajallisen valon määrä vaikeuttaa ulkona työskentelyä ja heikko valaistus voi lisätä työtapaturmien riskiä sekä hidastaa työntekoa. Lisäksi pimeys voi vaikuttaa vireystilaan ja tarkkaavaisuuteen, lumi sekä jää tekevät pinnoista liukkaita, minkä lisäksi sateet, tuuli ja nopeat lämpötilanvaihtelut voivat vaikeuttaa ulkotöiden suunnittelua ja toteutusta. Alltimella työntekijät ovatkin talven sankareita, joiden työturvallisuus, -terveys ja työn mielekkyys ovat meille ensiarvoisen tärkeitä.
Reimarin eli merimerkin asennus osana vesiväylän hoitoa.
Arvot ohjaavat arvokasta työtä
Henkilöstöjohtaja Jaana Mäntymaan mukaan Alltimen arvot, luotettavuus, ketteryys, joukkuepeli ja ammattitaito, ohjaavat työn tukea vuodenajasta riippumatta.
”Meille on erittäin tärkeää, että työntekijämme voivat luottaa meihin työnantajana ja voimme tarjota heille ketterästi tukea. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kattavia työterveyspalveluja, jotka huomioivat sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvoinnin. Työterveyspalvelumme sovelluksella apua saa mihin vuorokauden aikaan tahansa”, Mäntymaa kertoo.
Talviaikaan kasvava työturvallisuusriskien määrä on ilmeistä, mutta Alltime panostaa fyysisen terveyden lisäksi riskien minimoimiseen psyykkisessä terveydessä.
“Esihenkilötyössä meillä on käytössä välittävän johtamisen malli ja psyykkinen hyvinvointi on osa ns. MIKO (Motivoidu, Innostu, Kokeile ja Onnistu)-keskusteluja. Lisäksi esihenkilöt käyttävät varhaisen tuen mallia, joka on rakennettu yhdessä työyhteisömme ja työterveyshuollon kanssa. Työkyvyn vaihtelu on luonnollinen osa työelämää ja arki ei aina toimi normaalisti. Jos tilanne pitkittyy ja ongelmat toistuvat, niihin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhainen tuki on tiivistä yhteistyötä työntekijän kanssa ja arkea helpottaviin asioihin halutaan etsiä yhdessä ratkaisuja”, Mäntymaa avaa.
Alltimessa satsataan myös työntekijöiden ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen.
”Tarjoamme säännöllisesti koulutuksia ja kehittymismahdollisuuksia. Tämä ei koske vain ammatillista osaamista, vaan myös työhyvinvointiin liittyviä taitoja. Talven sankarit ja kesän mestarit ovat meillä yhtä lailla osa joukkuetta, jonka tavoitteena on mielekäs työ ympäri vuoden.”
Pinaattia ja pulleita pipoja
Millaisia vinkkejä Alltimen työntekijöillä on infra- ja kiinteistöalan työntekijöiden talvisen työn haasteisiin? Oikeanlainen varustus ja mm. pulleat eli lämpimät pipot ovat ainakin kohdillaan mutta jos kaamosaika vie voimat niin auttaako Kippari-Kallen konsti eli annos pinaattia?
”Ei tuo ainakaan itselläni toimi”, naurahtaa Rovaniemellä auraustöitä tekevä Marko Myöhänen. ”Karkkia sen sijaan kuluu kyllä talvisin ja jonkin verran energiajuomiapakko myöntää.”
Myöhänen on tehnyt auraustöitä jo 30 vuotta ja on tottunut talviajan haasteisiin. Pimeys ei pohjoisessa kasvaneen Myöhäsen mielialaa juurikaan hetkauta, mutta toki liukkailla keleillä on oltava mieleltään varovaisempi ja valppaampi. Ulkotöiden suurin haaste talvisin tarkoittaa sään vaihteluiden mukaisia vaihtelevia työvuoroja sekä etenkin yötöitä. Työssä jaksamiseen auttaa Myöhäsen mukaan huumori ja oikeanlainen asenne.
”Huumorini kukkii nimenomaan yöaikaan eikä väsyneenä tason edes tarvitse olla kovin korkea”, Myöhänen vitsailee. ”Asenteestahan se jaksaminen on kiinni. Keskityn siihen, että kesällä saa ottaa rennommin.”
Samoilla linjoilla on myös Oulun ja Raahen aluepäällikkö Harri Väänänen.
”Paras vinkkini mielekkääseen työhön on vuodenaikojen ja työn luonteen hyväksyminen. Talvella työ on raskaampaa kuin kesällä mutta keskityn itse siihen, että kevät tulee pian.”
Lumen aurausta Sodankylässä.
Alltime valittiin Turun kaupungin kilpailutuksessa huolehtimaan Turun keskusta-alueen kiinteistöjen ja ulkoalueiden, sekä teknisten järjestelmien hoito- ja huoltotöistä. Palvelusopimus alkaa 1.11.2024 ja sen arvo on noin 1.5 miljoonaa euroa vuodessa.
Kilpailutukseen kuului kolme erillistä osa-aluetta: keskusta-alueen länsipuoli, itäpuoli sekä erityiset kohteet. Alltime tulee vastaamaan esimerkiksi kilpailutusalueiden koulujen, päiväkotien, oppilaitoksien sekä muiden kaupungin kiinteistöjen sujuvasta ja huolettomasta arjesta. Erityiset kohteet pitävät sisällään esimerkiksi palo- ja pelastuskiinteistöjä.
”Kilpailutusvoitto kaikissa kolmessa osa-alueessa oli meille hieno ja tärkeä asia. Loppusyksyllä alkavat uudet sopimukset ovat ensimmäisiä isompia sopimuskokonaisuuksia, jotka startataan Alltimen brändillä ja toimintamallilla ja Alltime näkyy jatkossa entistä vahvempana Turun katukuvassa,” sanoo Sanna Lehtinen, Turun kiinteistöpalvelujen palvelujohtaja, Alltime Suomi.
Kyseessä on Alltimen ensimmäinen tämän mittakaavan kilpailutuksen voitto Turun talousalueella, jonne se laajeni aiemmin kesällä 2024 hankkimalla Arkea Oy:n kiinteistö- ja siivouspalveluliiketoiminnot. Tämä Alltimen uusi alueyksikkö tarjoaa Turun alueella erityisesti teollisuudelle, liikekiinteistöille, toimitiloille, taloyhtiöille ja julkisille asiakkaille monipuolisia kiinteistö- ja siivouspalveluja.
Lisätietoja
Antti Kalske, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group antti.kalske@alltime.fi p. 040 569 1534
Alltime lyhyesti:
Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.