Alltimen toteuttama 1600 neliömetrin niitty Ideapark Lempäälän ulkoalueelle on voittanut Kiinteistömessut 2025 -tapahtuman Vastuullisuustalkoot-kisan. Vastuullisuusverstas ja Messukeskus etsivät talkoissa kiinteistönomistajille ideoita konkreettisista teoista, joilla on pitkäaikainen vaikutus. Alltime palkittiin inspiroivana esimerkkinä vastuullisuuden moniulotteisuudesta.  

Vastuullisuustalkoisiin etsittiin 29.4.–22.9.2025 inspiroivia esimerkkejä teoista, jotka hyödyttävät kiinteistöä, sen käyttäjiä, naapurustoa tai ympäristöä. Talkoisiin lähetettiin ideoita erilaisista teoista aina energiatehokkuudesta kiertotalouteen. Kymmenistä esimerkeistä kolme finalistia oli esillä Kiinteistömessuilla 8.-9.10.2025 ja Alltime palkittiin näistä parhaana.  

Alltime osallistui kisaan työllä, joka toteutettiin Ideapark Lempäälälle.  

“Ehdotimme kauppakeskuksen edustajille, että heidän 1600 m2 nurmikkoalueensa voitaisiin valjastaa tukemaan luonnon monimuotoisuutta muuttamalla se niityksi. Niityttämisellä parannetaan hiilen sitoutumista maaperään, millä voidaan parantaa kiinteistönomistajien hiilikädenjälkeä”, kertoo Alltimen markkinointi-, viestintä ja vastuullisuusjohtaja Antti Kalske.  

Ehdotus otettiin vastaan innokkaasti, sillä Ideaparkille on tärkeää tarjota ympäristölle kestävämpiä ratkaisuja. Istutuksista halutiin tehdä monivuotisia, jotta ratkaisu olisi ekologisesti ja taloudellisesti kestävää pitkällä aikavälillä. 

“Olemme todella iloisia, että Ideaparkin piha-alueet voivat nyt tukea luonnon monimuotoisuutta ja tarjota viihtyisyyttä asiakkaillemme. Yhteistyö Alltimen kanssa on ollut sujuvaa, ja lopputulos on konkreettinen teko vastuullisuuden hyväksi. Toivottavasti tällaiset esimerkit toimivat inspiraationa muille kiinteistönomistajille yksinkertaisista tavoista edistää ulkoalueiden vastuullisuutta”, esittää Ideaparkin kiinteistöjohtaja Tero Mäkelä.

Niityn perustaminen tehtiin keväällä, jolloin pintamaa poistettiin ja kasvualusta vaihdettiin niittymullaksi, minkä jälkeen kylvötyö suoritettiin.  

“Syyskuun lopussa kesän kukkineella niityllä oli vielä runsaasti mm. pölyttäjiä, kukkia, nisäkkäitä ja lintuja. Tällä on huomattava vaikutus sekä kaupunkiluonnon monimuotoisuuteen että alueen viihtyvyyteen”, esittää niityttämisestä vastannut Alltimen työnjohtaja Noora Raitanen

Vastuullisuusverstaan perustaja Petri Syrjälä pitää Alltimen vastuullisuustekoa ovaltavana esimerkkinä vastuullisuuden moniulotteisuudesta.

“Alltimen vastuullisuusteko on sovellettavissa monenlaisiin kohteisiin ja osoittaa myös, miten vastuullisuusteot voivat olla jopa visuaalisesti inspiroivia esimerkkejä jokaisen arkeen. Tällaisista teoista on hyötyä pitkällä aikavälillä ja monella tapaa.”

Lisätietoja: 

Antti Kalske, markkinointi-​​​ ja viestintäjohtaja, Alltime Group 
antti.kalske@alltime.fi 
p. 040 569 1534 

Noora Raitanen, työnjohtaja, viherpalvelut Tampereen alue 
noora.raitanen@alltime.fi 
p. 044 773 1281  

Alltime lyhyesti:   

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa. 

Aiheeseen liittyvää

räystäiden puhdistusta
Viherpalvelut

Palveluihimme kuuluvat kokonaisvaltainen viherrakentaminen, viherkunnossapito, monipuoliset istutuspalvelut sekä leikki- ja liikunta-alueiden tarkastukset.

viitapihlaja-angervo
Viitapihlaja-angervon torjunta

Tarjoamme viitapihlaja-angervon hävityspalvelua mm.pihoille, puistoihin ja kiinteistöjen ulkoalueille

Viimeisimmät tiedotteet ja artikkelit

Eija Hakolahden kasvokuva

Tampereella työskentelevä Eija Hakolahti on kulkenut pitkän urapolun puhtausalalla – siivoojasta monipuoliseksi palveluohjaajaksi. Alltimella hän pääsee hyödyntämään vuosikymmenten kokemustaan ja tukemaan uusia työntekijöitä uransa alkuvaiheessa. Sosiaalinen ja auttamishaluinen Eija on työyhteisön sydän, joka tietää, että hyvä työilmapiiri syntyy yhdessä tekemisestä ja huumorista.

Eijan tausta puhtausalalla  
Olen tehnyt töitä siivousalalla jo yli 24 vuoden ajan. Vuosien varrella olen siivonnut ravintoloita, varuskuntia, tehtaita, myymälöitä, kouluja sekä porraskäytäviä. Työhön on kuulunut kaikkea perussiivouksesta ikkunanpesuun ja kiillotuksiin. Aloitin urani jo alle 18-vuotiaana elintarviketehtaassa kausityöntekijänä, ja sen jälkeen kaikki vakituiset työpaikkani ovat liittyneet siivoukseen. Joskin ruuan valmistus on myös kuulunut jossain kohtaa työtehtäviini ja monipalvelutyöntekijänä toimin ollessani koululla töissä. Alltimella päädyin noin kolme vuotta sitten.  

Palveluohjaajan työ Alltimella Tampereella  
Palveluohjaajana työni on monipuolista ja sisältää paljon vastuuta. Perehdytän uusia työntekijöitä ja opiskelijoita, vastaanotan näyttöjä ja tuen esihenkilöä suunnittelussa. Arkeen kuuluu myös laadunvalvonta, palvelukuvausten noudattaminen ja asiakaspalautteen seuranta. Työskentelen Ideaparkissa, jossa asiakaspalaute on ollut nousussa. Se on paras osoitus siitä, että teemme työmme hyvin.  

Mikä on parasta palveluohjaajan työssä?  
Sosiaalisuus ja erilaisten ihmisten kirjo on ehdottomasti tämän työn suola. Sosiaalisuus on minulle suhteellisen tärkeä asia eikä yksin tekeminen sovi minulle. Ihmisiä ohjatessa pääseekin puhumaan kaikkea niin työstä kuin sen vierestä. Sen lisäksi palveluohjaaja pääsee olemaan avuksi todella monessa asiassa ja tavallaan auttamaan ihmisiä eteenpäin.    

Mieleenpainuvimmat hetket työuralla  
Siivoojan työssä kohtaa paljon yllättäviä tilanteita, jotka jäävät mieleen. Välillä ne naurattavatkin – kuten erään kerran, kun joku oli käyttänyt maskeja vessapaperina. Työssä oppii, että ihmisten luovuus ja huolimattomuus voivat yllättää monella tavalla.    

Mitkä taidot ovat tärkeitä palveluohjaajan työssä?  
Palveluohjaajalta vaaditaan erityisesti sosiaalisia taitoja ja kykyä kuunnella. On tärkeää osata kuunnella sekä työntekijöiden että asiakkaiden tarpeita ja reagoida niihin. Myös rohkeus pyytää ja ottaa vastaan palautetta on oleellinen osa työn kehittymistä.   

Mikä motivoi ja innostaa palveluohjaajan työssä?  
Työkaverit ja työn monipuolisuus. Lisäksi minua motivoi se, kun saan palautetta ja voin tarttua siihen heti. On palkitsevaa nähdä, miten asiakastyytyväisyys kasvaa ja miten oma työ vaikuttaa ympäristöön ja työyhteisöön. Lisäksi sain juuri päätökseen lähiesihenkilötutkinnon, mikä antaa uutta virtaa työhön.  

Miksi viihdyt juuri Alltimella?  
Meillä on valtavan hyvä henki täällä Alltimella Tampereella. Harvoissa paikoissa on tällaista työilmapiiriä, jossa voi kaikille puhua kaikkea ja työkavereiden kesken heitetään huulta – on huumoria ja voi hymyilläkin. Alltimella asiat järjestyvät ketterästi ja saa aina vastauksen kysymyksiin, jotka askarruttavat.   


NÄIN EIJA HOITAA TÄMÄN   

Vapaa- aika: Asuntovaunu kausipaikalla, mökkeily ja puuhastelu lastenlasten kanssa.   

Selviytyminen autiolla saarella: Ottaa mukaan miehensä ja lastenlapset. Rakentaa risuista nuotion.  

Ystävän yllättäminen: Riippuen ystävänsä ja tämän iästä vie suklaarasian tai kukkia.  

Eija pesemässä ikkunoita Ideaparkissa

Haluaisitko sinäkin työskennellä palveluohjaajana tai siivouksen parissa Alltimella? 

Alltime tarjoaa monipuolisia työmahdollisuuksia puhtaustausalalla ja siivouksen parissa ympäri Suomen. Tutustu avoimiin työpaikkoihimme ja liity osaksi tiimiämme 

Katso avoimet työpaikat 

Lähetä avoin hakemus 

Tutustu myös muihin urakertomuksiimme


Lataa lisää

Alltime Suomi uudistaa organisaationsa 1.10.2025 alkaen ja siirtyy liiketoimintapohjaisesta mallista alueelliseen organisaatiomalliin. Muutoksen tavoitteena on palvella asiakkaita entistä paremmin paikallisesti sekä varmistaa tehokas, selkeä ja yhtenäinen toimintatapa koko Suomessa. 

”Asiakkaamme toimivat paikallisilla markkinoilla, joilla tarpeet ja toimintaympäristö vaihtelevat. Alueorganisaatio vahvistaa kykyämme vastata näihin eroihin ja parantaa samalla tehokkuutta ja asiakaskokemusta”, toteaa Alltime Suomen toimitusjohtaja Sanna Lehtinen

Jatkossa Alltime Suomi toimii kolmella alueella: 

Alueita johtavat uudet aluejohtajat, jotka vastaavat kokonaisvaltaisesti alueensa toiminnasta ja asiakasyhteistyöstä. Muutoksella ei ole vaikutusta olemassa oleviin asiakassopimuksiin tai palveluiden jatkuvuuteen – palvelut jatkuvat entiseen tapaan. 

Samalla Alltime Suomen johtoryhmä uudistuu: siihen liittyvät uudet aluejohtajat sekä uusi talouspäällikkö. Uudistunut johtoryhmä vastaa Alltimen Suomen maayhtiön toiminnasta ja tuloksesta.

Alltime Suomen johtoryhmä 1.10.2025 alkaen: 

”Näillä muutoksilla selkeytämme toimintaamme ja vahvistamme paikallista läsnäoloa. Asiakkaidemme näkökulmasta muutos näkyy sujuvampana yhteistyönä ja entistä parempana palveluna”, Lehtinen sanoo. 

Johtoryhmän yhteystiedot löytyvät sivulta Alltimen johto.

Lisätietoja: 

Sanna Lehtinen, toimitusjohtaja, Alltime Suomi 
sanna.lehtinen@alltime.fi 
p. 010 583 3020 

Alltime lyhyesti:   

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa. 

Viimeisimmät tiedotteet

Lataa lisää

Alltime osallistuu Kiinteistömessuille Helsingin Messukeskuksessa 8.-9.10. Osastolta 6r1 löytyvien palveluesittelyjen lisäksi Alltime esiintyy Isännöinti-lavalla torstaina 9.10. klo 13:30 puheenvuorolla “Valjasta kiinteistösi edistämään luonnon monimuotoisuutta”:

Kaupungeissa on luontokadon pysäyttämisen kannalta tärkeitä elinympäristöjä, joihin voidaan vaikuttaa. Puheenvuoro käsittelee sitä, miten kiinteistön ulkoalueet voivat tukea kotoperäisiä lajeja ja vahvistaa maaperän hiilensidontaa. Vastuullisuus-, markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti Kalske kertoo kootut vinkit sille, kuinka edistät luonnon monimuotoisuutta kiinteistöissä.

Alltimen Tampereella toteuttama 1600 m2 niityn perustaminen Ideapark Lempäälän ulkoalueelle on myös osallisena Kiinteistöliiton Vastuullisuustalkoot -kisassa. Kisan ideat esitellään messuilla ja parhaat ideat palkitaan torstaina klo 11:30.

Messut ovat auki ke 8.10. klo 9-16 (afterwork klo 16-19) ja to 9.10. klo 9-16. Rekisteröidy maksutta kävijäksi messuille Kiinteistömessujen sivustolla.

Ota yhteyttä messuedustajiimme:

Karin Metsäpelto
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Petri Salokannel
Kaupallinen johtaja
Jukka Saarinen
Myyntipäällikkö, Uusimaa ja Pohjois-Suomi
Sara Lahdenvesi
Myyntipäällikkö, länsi
Antti Kalske
Markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group

Alltime Group julkaisee päivitetyn strategian ja tavoitteet strategiakaudelle 2025–2030. Yhtiön tavoitteena on kasvaa johtavaksi pohjoismaiseksi kiinteistöjen ja infran ylläpidon palveluyritykseksi, saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto ja 10 %:n oikaistu liikevoitto. Tällä hetkellä Alltime toimii Suomessa ja Ruotsissa, ja kasvustrategiaan sisältyy maantieteellisen laajentumisen arviointi myös Norjaan ja Tanskaan.

Alltimen strategia perustuu jatkossakin neljään arvoon: ketteryys, luotettavuus, yhteistyö ja ammattitaito. Siihen sisältyy kolme keskeistä strategista tavoitetta, joilla on tunnistettu olevan suurin merkitys vision ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi:

  1. Asiakastarpeen mukainen kumppani. Asiakkaat kokevat Alltimen palvelut ketteriksi, arvoa tuottaviksi ja heidän hankintamalleihinsa sopiviksi. Tämä tarkoittaa Alltimelle joustavan palveluvalikoiman ylläpitämistä, josta asiakas voi valita integroidun kokonaisratkaisun, monipalvelumallin tai yksittäisen palvelun.
  2. Onnistuminen yritysostoissa. Alltime on jo tehnyt 12 yritysostoa vuosina 2021-2025 ja voimakkaan orgaanisen kasvun ohella epäorgaaninen kasvu on jatkossakin tärkeää. Sen vuoksi oikeiden yritysostokohteiden tunnistaminen ja niiden tehokas integrointi osaksi yhtiön toimintaa ovat keskeisessä roolissa.
  3. Operatiivinen tehokkuus. Orgaanisen kasvun tukemiseksi ja kannattavuustavoitteiden saavuttamiseksi Alltime pyrkii tehostamaan toimintaansa ja resurssienkäyttöä, kehittämään entistä ketterämpää toimintamallia sekä hyödyntämään synergioita ja mittakaavaetuja.

Näitä strategisia tavoitteita edistetään neljän Menestyksen keinon kautta, joista kukin toimii työkaluna vähintään yhden strategisen tavoitteen saavuttamisessa. Ne ohjaavat resurssien kohdentamista ja määrittelevät osa-alueet, joiden kehittämiseen Alltime panostaa erityisesti:

  1. Voittavan kulttuurin rakentaminen arvojen juurruttamisen ja henkilöstön onnistumisen mahdollistamisen kautta.
  2. Tavoitteellinen ja ennakoiva tekeminen, joka pohjautuu alueellisen organisaatiorakenteeseen, virtaviivaisiin prosesseihin ja korkean vastuunottoon.
  3. Hyvinvoinnin edistäminen niin työntekijöillemme, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, ympäristölle kuin yhteisöille konkreettisin toimin.
  4. Älykkäiden ratkaisujen hyödyntäminen – digitalisaation, tekoälyn ja robotiikan omaksumisen nopeuttaminen tehokkuuden parantamiseksi ja uusien palveluiden kehittämiseksi.

”Päivitetty strategia on looginen jatkumo kasvutarinallemme. Olemme saavuttaneet noin 40 %:n keskimääräisen vuosittaisen kasvuvauhdin viimeisen kolmen vuoden aikana, ja tavoitteenamme on jatkaa vahvaa kasvua sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Uskon, että strategiset valintamme asemoivat Alltimen hyötymään toimialaa koskettavista megatrendeistä, kuten vihreän siirtymän vauhdittumisesta, kyberturvallisuuden kasvavasta merkityksestä, ilmastonmuutoksen vaikutuksista kiinteistöihin sekä ulkoalueisiin sekä teknologisesta kehityksestä”, sanoo Juha Murtopuro, toimitusjohtaja, Alltime Group.

Edellisen strategiakauden aikana Alltimen liikevaihto on kasvanut 29 miljoonasta eurosta (2021) noin 100 miljoonaan euroon tasoon vuonna 2025.

Lisätietoja: 

Antti Kalske, markkinointi-​​ ja viestintäjohtaja, Alltime Group 
antti.kalske@alltime.fi 
p. 0405691534 

Alltime lyhyesti:   

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa. 

Sanna Lehtinen on nimitetty Alltime Suomi Oy:n toimitusjohtajaksi 1.10.2025 alkaen, ja samalla Alltime Groupin johtoryhmän jäseneksi. Hän raportoi tehtävässään Alltime Groupin toimitusjohtajana jatkavalle Juha Murtopurolle. Uudessa roolissaan Lehtinen vastaa Alltime Suomen kaikista toiminnoista ja tuloksista.

Lehtisellä on yli 15 vuoden kokemus kiinteistöpalvelualan johtotehtävistä. Hän on työskennellyt Alltimella kesästä 2024 alkaen, ja toiminut viimeksi Alltime Suomen kiinteistö- ja puhtauspalvelujen liiketoimintajohtajana.

”Sanna on osoittanut vahvaa toimialaymmärrystä ja kyvykkyyttä toiminnan suunnitelmalliseen positiiviseen kehittämiseen. Sannan johdolla Alltime Suomi jatkaa vahvalla kasvupolulla samalla, kun kehitämme palveluitamme ja prosessejamme entisestään. Nimitys on osa kehitystä, jossa nopean kasvun myötä varmistamme selkeät vastuut Alltime Groupissa ja sen maayhtiöissä. Toivotan Sannalle menestystä uudessa roolissaan”, kommentoi Juha Murtopuro, toimitusjohtaja, Alltime Group.

”Olen erittäin innoissani uudesta tehtävästäni Alltime Suomen toimitusjohtajana, jonka otan vastaan suurella arvostuksella ja motivaatiolla. Meillä Suomen maayhtiössä on selkeä visio ja tahtotila tulevaisuuden toiminnallemme sekä hyvin luotu perusta onnistumiselle tavoitteissamme. Odotan innolla työni jatkamista uudessa roolissa oman organisaatiomme, asiakkaiden sekä kumppaniemme kanssa”, sanoo Sanna Lehtinen.

Sanna Lehtinen kasvokuva

Lisätiedot

Antti Kalske, markkinointi-​, viestintä-​ ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group
antti.kalske@alltime.fi
p. 040 569 1534

Alltimen artikkelit

Kiinteistöliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Sanna Lehtinen – rakennetun ympäristön monitaituri 

Sanna Lehtinen Alltime Suomen kiinteistö-​ ja puhtauspalvelujen liiketoimintajohtajaksi 

Alltime lyhyesti    

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.     

Viimeisimmät tiedotteet

Lataa lisää

Lapin olosuhteet asettavat omat haasteensa kiinteistönhoidolle. Pitkä, pimeä talvi ja arvaamattomat sääolot vaativat erityistä huolellisuutta erityisesti ulkoalueiden hoidossa. Alltime vastaa Sodankylässä YIT:n kahdesta kohteesta, joissa noin 150-200 henkilökunnan jäsenen lisäksi päivittäisiä käyttäjiä on runsaasti oppilaista potilaisiin.  

Haastava toimintaympäristö vaatii luotettavan kumppanin 

Tähtikunnan koulurakennuksen koko on 8 300 m2, ja se sisältää tilat perusopetuksen noin 650 oppilaalle ja varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen noin 100 lapselle. Koulun lisäksi kiinteistössä on liikuntasali, auditorio, koulukirjasto ja nuorisotila sekä muita kulttuuritoimintoja, kuten paikallisten yhdistysten ja opistojen toimintaa iltaisin ja viikonloppuisin. 

Hyvinvointikeskus Sopukassa sijaitsevat päivystyspoliklinikka, laboratorio- ja röntgenosastot, hammashoidon tilat, tarkkailu- ja kuntoutusosastot sekä neuvola ja perhepalvelukeskus sekä yleiset tilat, kuten ravintolasali, ryhmäliikuntasali ja neuvotteluhuoneet, joita voidaan ilta-aikaan vuokrata kuntalaisille ja yrityksille. 

Alltime on vastannut kiinteistöjen sisä- ja ulkopuolisesta kunnossapidosta jo kahden vuoden ajan. YIT:n ylläpitopäällikkö Teemu Pyhäjärven mukaan rehellisyys ja avoimuus ovat olleet yhteistyön suurimmat vahvuudet. 

”Se on ollut reilua peliä. Jos jotakin tapahtuu, niin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Kaikki on tähän mennessä toiminut tosi hyvin”, Pyhäjärvi kertoo.  

Palautekulttuuri käyttäjäkokemuksen ytimessä 

Kiinteistönhuolto on suorassa kontaktissa tilojen käyttäjiin päivittäin. Pyhäjärvi ymmärtää tämän vastuun tärkeyden. 

”Kiinteistönhuolto on siellä käyttäjän vieressä. Se on tosi tärkeä, että miten siellä käyttäydytään tiloissa ja millaista kuvaa se maalaa palveluistamme.” 

YIT kerää aktiivisesti palautetta sekä henkilökohtaisten keskustelujen että asiakastyytyväisyyskyselyjen kautta. Pyhäjärvi käy säännöllisesti juttelemassa henkilökunnan kanssa kiinteistöissä selvittääkseen, miten Alltimen palvelut toimivat käytännössä. 

“Sanon aina kaikille, että palautetta pitää antaa, koska se on se avain onneen. Osin kerjään sillä verta nenästäni, sillä ihmisten perusluonteeseen kuuluu avata suunsa, kun on jotain kritisoitavaa ennemmin kuin kiiteltävää – etenkin kun sen voi tehdä kasvottomasti. Henkilökohtaisen kommunikaation kautta olenkin onnistunut kääntämään yleisen palautteenantokulttuurin kohteissamme niin, että tällaista vinoumaa ei ole.” 

Nopea reagointi ja sitoutunut toimija 

Alltimen toimintaa mitataan palvelupyyntöjärjestelmän kautta, joka mittaa reagointiaikoja ja palvelun laatua. Tulokset ovat olleet kiitettäviä. 

”Mikä homma, miksi roikkuu? -keskusteluja Alltimen kanssa ei ole tarvinnut käydä. Palautteeseen reagoidaan välittömästi eikä sitä hauduta mihinkään. Katsotaan, mitkä ovat toimenpiteet ja millä siitä päästään eteenpäin. Ollaan niin hyvällä tasolla, että ei oikeastaan voi parantaa”, toteaa Pyhäjärvi. 

Erityisen arvokkaaksi Pyhäjärvi kokee henkilökunnan sitoutuneisuuden: ”On ollut ihan hyvä, että Alltimella on sitoutunutta porukkaa kohteissamme. Samat henkilöt kiertävät useammissa kohteissa, niin siinä ei tule liikaa vaihtuvuutta.” 

Tulevaisuus tehdään yhdessä – ihmisvoimin 

Teemu Pyhäjärvi näkee kiinteistönhuollon tärkeimpänä tehtävänä ennakoivan otteen. 

”Isoin asia kiinteistöhuoltokohteiden osalta kaikkialla on aina kulkea silmät auki. Työtä ei voi tehdä laput silmillä. Pitää etsiä epäkohtia ja positiivisia kohtia ja tuoda niitä esille.” 

Ennakointi merkitsee varautumista tulevaan. Isommassa kuvassa tämä merkitsee yleisiä kehityssuuntia ja -trendejä. Teknologian kehitys tuo apua tiettyihin osa-alueisiin, mutta ihmisen silmä ja kokemus pysyvät Pyhäjärven mukaan korvaamattomina.  

Kestävyyden kehityskulkuun YIT:llä on omat vastuullisuustavoitteet, jotka ulottuvat myös yhteistyökumppaneiden toimintaan: 

”Vastuullisuustavoitteita on paljonkin. Yhtiön ohjeet käydään läpi kiinteistönhuollon kanssa, että miten edetään. Eihän tämä ole yksinpeli, että kyllähän tässä pitää olla kaikki mukana kehittämässä oli kyse sitten vastuullisuudesta tai muusta. Minä ainakin kuuntelen kunnolla, jos joku haluaa tuoda esiin jonkin kehitysidean tai -ajatuksen. Silmät auki olevia ihmisiä, niitä arvostan.” 

Hyvinvointikeskus Sopukka Sodankylässä on yksi Alltimen kiinteistöhuollon kohteista Lapissa.

YIT Rakennus Oy on johtava suomalainen rakennusyhtiö, joka kehittää ja rakentaa asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita.  Alltime on toiminut YIT:n kiinteistönhuollon kumppanina Sodankylässä vuodesta 2023 lähtien, tarjoten kokonaisvaltaista sisä- ja ulkopuolista kiinteistönhuoltoa. 

Pyhätunturin maisemat ovat olleet Jimmy Perttusen kotina jo kahden vuosikymmenen ajan, ja Alltimella hän pääsee nauttimaan niistä myös töiden parissa. Tekniikasta lapsesta asti kiinnostunut Jimmy työskentelee monipuolisissa hotellien kiinteistönhoitotehtävissä, joissa arki vaihtelee roskahuollosta porealtaiden ylläpitoon. Pyhätunturin yhteisöön monella tapaa liittynyt Jimmy edustaa Alltimella paikallista osaamista ja sitoutumista parhaimmillaan.     

Kerro hiukan taustastasi. 

Pyhätunturin maisemat ovat olleet Jimmy Perttusen kotina jo kahden vuosikymmenen ajan, ja Alltimella hän pääsee nauttimaan niistä myös töiden parissa. Tekniikasta lapsesta asti kiinnostunut Jimmy työskentelee monipuolisissa hotellien kiinteistönhoitotehtävissä, joissa arki vaihtelee roskahuollosta porealtaiden ylläpitoon. Pyhätunturin yhteisöön monella tapaa liittynyt Jimmy edustaa Alltimella paikallista osaamista ja sitoutumista parhaimmillaan.     

Olen asunut Pyhätunturilla jo 20 vuotta ja olen ollut kiinnostunut tekniikasta lapsesta asti. Tekninen kiinnostus on kantanut läpi työurani ja motivoi minua edelleen päivittäisessä työssäni. 

Miten päädyit Alltimelle ja kauanko siitä on aikaa? 

Tulin ensimmäisen kerran tähän firmaan vuonna 2020 koronaviruksen aikaan, jolloin yritys oli vielä Huoltokero. Työskentelin silloin lumien tiputtajana noin 2,5 kuukautta. Kun rakennusbuumi päättyi vuoden 2023 loppupuolella, palasin takaisin ja siirryin Alltimelle vuonna 2024. 

Millaista on kiinteistöhoitajan arki Alltimella Pyhätunturilla? 

Arki on välillä melko kiireistä ja tehtäviä on todella laidasta laitaan – on vaikea kuvailla, kuinka laaja-alaista työ on. Joudun tekemään sekä fyysisiä töitä että työskentelemään nykyaikaisten laitteiden kanssa, vaikka en olekaan automaatioinsinööri. Kaikki ei onnistu yksin, vaan tarvitaan yhteistyötä esimerkiksi Schneiderin kanssa. 

Tyypillinen aamuni alkaa sillä, että kierrän paikallisen hotellialueen ulkoroskikset läpi ja tarkistan, ovatko ne täynnä – jos ovat, niin tyhjennetään. Samalla käsittelen kiireelliset tilaukset, jotka ovat tulleet edellisiltana tai yönä, ja tarkkailen ympäristöä mahdollisten vikojen varalta. 

Suuri osa työstäni liittyy porealtaisiin, joita rakennusbuumin aikana rakennettiin paljon näihin hotelleihin. Ne työllistävät merkittävästi: kun edellinen asiakas lähtee, laitan puhdistusaineet altaaseen, vaihdan vanhat vedet pois, siivouspalvelu pesee altaan, ja sitten täytän uudet vedet. 

Mikä on parasta kiinteistöhoitajan työssä? 

Varmasti se monipuolisuus ja se, että uusia asioita tulee koko ajan. Tämä johtuu siitä, että toimintaympäristö on niin laaja – opittavaa riittää jatkuvasti. Lisäksi teknologian kehittyessä tulee aina uusia haasteita, mikä pitää työn mielenkiintoisena. 

Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella?   

Kaikennäköisiä onnistumisia on ollut, ja ne ovat aina tuntuneet hyvältä. Erityisesti ilahduttavat tilanteet, joissa on mahdollisuus harjoittaa ennakointia eli pistän merkille, että jotain on kohta tapahtumassa, jos asiaan ei puututa ajoissa. Pystynkin usein ennakoimaan tilanteita taustatietojen perusteella – esimerkiksi, kun osallistun asiakkaamme Pyhä-konsernin viikkopalavereihin, pystyn sieltä saatavan informaation avulla ennakoimaan tulevia tarpeita. Tämä auttaa sekä omaa työtäni että koko työyhteisön toimintaa. 

Mitkä taidot ovat tärkeitä kiinteistöhoitajan työssä? 

Tärkeimpiä taitoja ovat kiinnostus tekniikkaa kohtaan sekä sosiaaliset taidot – on osattava toimia sekä asiakkaiden että kollegojen kanssa. 

Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi? 

Ensisijaisesti se, että olen ollut kiinnostunut kaikesta tekniikasta jo lapsesta asti. Nyt kun teen tätä työkseni, motivoi erityisesti oppiminen ja onnistuminen. Aina välillä tulee haasteita, ja niistä oppii – jos ei muuten, niin kollegoiden avulla. Kehittyminen on tärkeä motivaattori. 

Miksi viihdyt juuri Alltimella? 

Olen viihtynyt hyvin, vaikka olen ollut vasta reilun puolitoista vuoden ajan Alltimella. Työpaikka on lähellä kotiani, työ on mielenkiintoista ja tuntuu sopivan minulle hyvin. Pyhätunturi on ollut kotini 20 vuoden ajan, joten on mukavaa löytää täältä mielenkiintoinen ja sopiva työpaikka. 


NÄIN JIMMY HOITAA TÄMÄN 

Vapaa-aika: Talvisin alamäkiurheilua eli lumilautailua sekä Pyhätunturin hiihtokoulussa opettajana toimimista. Lisäksi paikallisen sopimuspalokunnanjäsenyys.  

Selviytyminen autiolla saarella: Riippuu paljon saaresta – minkälaisia resursseja, mahdollisuuksia ja haasteita siellä on. Ensimmäiseksi Jimmy analysoi kokonaistilanteen ja lähtee siitä eteenpäin. selvittämään. 

Ystävän yllättäminen: Miettii, mistä ystävä erityisesti pitää, ja sitten katsoo sopivia aikatauluja. Ehkä jopa hieman hämää ystävää jollakin valkoisella valheella, että aikataulut saan sopimaan yhteen. Esimerkkinä ystävän vieminen konserttiin. “Täällä Pyhätunturilla järjestetään Pyhä Unplugged -musiikkifestivaali, joka olisi loistava yllätys”. 

Jimmy Perttunen Alltime-pakettiauton vieressä ja tunturimaisema taustalla
Alltime tarjoaa Jimmy Perttusella työskentelyyn Pyhätunturin tutuissa maisemissa. Muoto 

Anna Koivikko on nimetty Alltime Suomen HR-päälliköksi ja johtoryhmän jäseneksi. Koivikko on toiminut Alltimella palkka- ja työsuhde asiantuntijana ja ottaa uudessa tehtävässään vastuulleen Suomeen liittyvät HR-tehtävät 1.8.2025 alkaen.

Alltime Groupin ja Alltime Suomen HR-asioista vastannut sekä molempiiin johtoryhmiin kuulunut Jaana Mäntymaa keskittyy jatkossa Alltime Groupin HR:n johtamiseen koko Alltimen tasolla. Koivikko raportoi uudessa tehtävässään Mäntymaalle.

”On hienoa, miten HR-tukitoimintomme kasvaa ja kehittyy yrityksemme vahvan kasvun mukana ja samalla vahvistaa valmiuksiamme jatkaa kasvutarinaamme. Koivikon nimitys uuteen rooliin tuo lisää selkeyttä ja tukea maaorganisaatioidemme arkeen”, sanoo Jaana Mäntymaa, HR-johtaja, Alltime Group.

”Olen kiitollinen saamastani luottamuksesta ja odotan innolla tulevaa. Kulunut vuosi Alltimen kasvutarinan pyörteissä on tarjonnut erinomaisen pohjan jatkaa HR-toimintojen kehittämistä uudessa roolissa. On hienoa työskennellä tutussa huipputiimissä ja päästä samalla vaikuttamaan laajemmin koko organisaation arkeen ja kasvuun” kertoo Anna Koivikko, HR-päällikkö, Alltime Suomi.

Nimitys on osa kehitystä, jossa Alltime Groupilla ja Alltimen maayhtiöillä tulee jatkossa olemaan yhä selkeämmät roolitukset, mikä heijastuu myös johtoryhmien kokoonpanoihin.

Lisätietoja 

Antti Kalske, markkinointi-​ ja viestintäjohtaja, Alltime Group 
antti.kalske@alltime.fi 
p.0405691534 

Alltime lyhyesti:   

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.    

Kuinka varmistaa kustannustehokas ja laadukas kiinteistöhuolto sekä sujuvat huoneistotarkastukset voittoa tavoittelemattoman säätiön kiinteistökannassa?  Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö, PSOAS, on ratkaissut tämän haasteen Alltimen kanssa ja yhteistyö on tuottanut tulosta jo useiden vuosien ajan. 

PSOAS on voittoa tavoittelematon säätiö, joka tarjoaa vuokra-asuntoja opiskelijoille ja nuorille. Asuntoja PSOAS:lla on yli 4000 ja asukkaita yli 5000. Asunnoissa tehdään noin 2000 muuttoa vuodessa, mikä tarkoittaa jatkuvaa kiinteistöhuollon ja huoneistotarkastusten tarvetta. 

Opiskelija-asumisen erityispiirteet Alltimen kiinteistöhuollolle 

Kustannustehokkuus ja kustannusten ennakointi ovat PSOAS:lle erityisen tärkeäitä, sillä hintamuutokset ovat tuilla elävien opiskelijoiden kannalta haastavia, ja niistä on saatava tieto ajoissa. Lisäksi palvelutoimitusten erityispiirteenä on se, että noin puolet asukkaista on kansainvälisiä opiskelijoita, mikä asettaa kiinteistöhuollolle erityisvaatimuksia sekä kielitaidon että kulttuurisen ymmärryksen osalta.  

”Budjetointiin liittyvä viestintä on olennaista meidän kaltaisessamme säätiötoiminnassa. Lisäksi meillä vaaditaan hyvää englanninkielen tasoa ja sosiaalisia taitoja. Monille nuorille tämä on ensimmäinen kerta asua yksin, ja he tulevat eri kulttuureista. Kasvotusten kohtaaminen on siksi tärkeää”, kertoo Eerik Junnikkala, kiinteistöpäällikkö PSOAS-säätiöltä. 

Alltimen kiinteistöhuolto: nopeus ja laatu asiakkaan etuna 

Alltime voitti PSOAS:n kilpailutuksen ensimmäisen kerran vuonna 2018 ja uudelleen vuonna 2022. Tällä hetkellä yritys hoitaa kaksi kolmesta kiinteistöalueesta. Kilpailutuksessa painotettiin hinnan lisäksi laatupisteitä, referenssejä, henkilöstön pätevyyttä ja kalustoresursseja. 

PSOAS seuraakin kiinteistöhuollon laatua systemaattisesti asukaskyselyillä, jotka lähetetään sähköisesti jokaisen huoltokeikan jälkeen. Lisäksi toteutetaan laajempi kysely kerran vuodessa. 

”Meillä on asukaskyselyissä kiinteistöhuollon toimivuudesta äärimmäisen hyvät tulokset. Maksimi on 10 pistettä, ja Alltimen tulokset ovat olleet 9-9,5:n välillä”, Junnikkala iloitsee. 

Erityisen tärkeää on nopea reagointi: kiinteistöhuollolla on kolmen vuorokauden vasteaika tavallisiin vikailmoituksiin ja yhden vuorokauden vasteaika kiireellisiin asioihin, kuten jääkaappi- tai pakastinrikkoihin. 

”Se jättää hyvän kuvan, kun reagoidaan nopeasti. Vaikka korjaus menisi viikonkin päähän, kun asiakas saa oikean aikataulun, hän tietää asian olevan hoidossa”, Junnikkala korostaa. 

Eerik Junnikkalan kasvokuva
Viimeiset neljä vuotta Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiössä kiinteistöpäällikkönä toiminut Eerik Junnikkala on tyytyväinen kenttätyön tuloksiin.

Alltimen kiinteistöhuolto: ammattitaito ja oma-aloitteisuus saavat kiitosta  

PSOAS:n kohteita hoitaa tällä hetkellä viisi vakituista kiinteistönhoitajaa, joilla on omat vastuualueensa. PSOAS:n isännöitsijä Shafik Alsarakbin mukaan erityisesti Alltimen paritiimimalli on toiminut hyvin, sillä henkilöstö pystyy helposti tuuraamaan toisiaan.  

“Kiinteistönhoitajat ovat vastanneet kohteistamme jo pitkään ja tuntevat ne hyvin. He ymmärtävät kaiken kiinteistötekniikasta ja ovat usein hyvin proaktiivisia tekemään ehdotuksia mm. kustannustehokkuudesta. Isojen vahinkojen hoitamisessa Alltimen henkilöstön oma-aloitteisuudesta on myös ollut paljon apua”, Alsarakbi kiittelee.  

Junnikkalan mukaan Alltimen suurin vahvuus on asiakaspalvelu ja motivoitunut henkilöstö kiinteistöhuollossa. Kustannustehokkaiden ratkaisujen esittämisestä hänellä on myös oma esimerkkinsä jaettavanaan.  

“Alltimen ansiosta otimme käyttöön uudenlaisen hiekoituskoneen, jolla saadaan aikaan säästöjä sekä hiekan kulutuksessa että sen poiskuljetuksessa”, Junnikkala esittää.  

Shafik Alsakrabin kasvokuva
PSOAS-säätiön isännöitsijä Shafik Alsarakbi arvostaa Alltimen kiinteistöhoitajien ammattitaitoa ja oma-aloitteisuutta.

PSOAS:n tulevaisuuden tarpeet kiinteistöhuollolle 

Tulevaisuudessa PSOAS:n tarpeet kiinteistöhuollossa tulevat entistä haasteellisemmiksi.  

”Meillä rakennukset vanhenevat koko ajan – ne on rakennettu 70-luvulla ja peruskorjattu. PTS-osaaminen kuntotarkastuksissa on iso etu ja vedenkulutuksen sekä kaukolämmön optimoinnista tulee entistä tärkeämpää”, Junnikkala toteaa.  

PSOAS kehittää parhaillaan omaa vastuullisuusraportointiaan ja tulevissa kilpailutuksissa vastuullisuusnäkökulmat tulevat olemaan entistä tärkeämmässä roolissa. 

”Vastuullisuus on tämän vuoden teema meillä. Nyt kirjoitamme omia vastuullisuustavoitteita, ja seuraavassa kilpailutuksessa se varmasti otetaan huomioon”, Junnikkala pohtii. 

Alltimen huoltomies seisoo PSOAS-kohteen edessä
Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö PSOAS:n kohteessa Yliopistokatu 2-10:ssä on 104 perheasuntoa.  

Tutustu myös näihin referenssikertomuksiimme

Lataa lisää