Kuinka varmistaa kustannustehokas ja laadukas kiinteistöhuolto sekä sujuvat huoneistotarkastukset voittoa tavoittelemattoman säätiön kiinteistökannassa?  Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö, PSOAS, on ratkaissut tämän haasteen Alltimen kanssa ja yhteistyö on tuottanut tulosta jo useiden vuosien ajan. 

PSOAS on voittoa tavoittelematon säätiö, joka tarjoaa vuokra-asuntoja opiskelijoille ja nuorille. Asuntoja PSOAS:lla on yli 4000 ja asukkaita yli 5000. Asunnoissa tehdään noin 2000 muuttoa vuodessa, mikä tarkoittaa jatkuvaa kiinteistöhuollon ja huoneistotarkastusten tarvetta. 

Opiskelija-asumisen erityispiirteet Alltimen kiinteistöhuollolle 

Kustannustehokkuus ja kustannusten ennakointi ovat PSOAS:lle erityisen tärkeäitä, sillä hintamuutokset ovat tuilla elävien opiskelijoiden kannalta haastavia, ja niistä on saatava tieto ajoissa. Lisäksi palvelutoimitusten erityispiirteenä on se, että noin puolet asukkaista on kansainvälisiä opiskelijoita, mikä asettaa kiinteistöhuollolle erityisvaatimuksia sekä kielitaidon että kulttuurisen ymmärryksen osalta.  

”Budjetointiin liittyvä viestintä on olennaista meidän kaltaisessamme säätiötoiminnassa. Lisäksi meillä vaaditaan hyvää englanninkielen tasoa ja sosiaalisia taitoja. Monille nuorille tämä on ensimmäinen kerta asua yksin, ja he tulevat eri kulttuureista. Kasvotusten kohtaaminen on siksi tärkeää”, kertoo Eerik Junnikkala, kiinteistöpäällikkö PSOAS-säätiöltä. 

Alltimen kiinteistöhuolto: nopeus ja laatu asiakkaan etuna 

Alltime voitti PSOAS:n kilpailutuksen ensimmäisen kerran vuonna 2018 ja uudelleen vuonna 2022. Tällä hetkellä yritys hoitaa kaksi kolmesta kiinteistöalueesta. Kilpailutuksessa painotettiin hinnan lisäksi laatupisteitä, referenssejä, henkilöstön pätevyyttä ja kalustoresursseja. 

PSOAS seuraakin kiinteistöhuollon laatua systemaattisesti asukaskyselyillä, jotka lähetetään sähköisesti jokaisen huoltokeikan jälkeen. Lisäksi toteutetaan laajempi kysely kerran vuodessa. 

”Meillä on asukaskyselyissä kiinteistöhuollon toimivuudesta äärimmäisen hyvät tulokset. Maksimi on 10 pistettä, ja Alltimen tulokset ovat olleet 9-9,5:n välillä”, Junnikkala iloitsee. 

Erityisen tärkeää on nopea reagointi: kiinteistöhuollolla on kolmen vuorokauden vasteaika tavallisiin vikailmoituksiin ja yhden vuorokauden vasteaika kiireellisiin asioihin, kuten jääkaappi- tai pakastinrikkoihin. 

”Se jättää hyvän kuvan, kun reagoidaan nopeasti. Vaikka korjaus menisi viikonkin päähän, kun asiakas saa oikean aikataulun, hän tietää asian olevan hoidossa”, Junnikkala korostaa. 

Eerik Junnikkalan kasvokuva
Viimeiset neljä vuotta Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiössä kiinteistöpäällikkönä toiminut Eerik Junnikkala on tyytyväinen kenttätyön tuloksiin.

Alltimen kiinteistöhuolto: ammattitaito ja oma-aloitteisuus saavat kiitosta  

PSOAS:n kohteita hoitaa tällä hetkellä viisi vakituista kiinteistönhoitajaa, joilla on omat vastuualueensa. PSOAS:n isännöitsijä Shafik Alsarakbin mukaan erityisesti Alltimen paritiimimalli on toiminut hyvin, sillä henkilöstö pystyy helposti tuuraamaan toisiaan.  

“Kiinteistönhoitajat ovat vastanneet kohteistamme jo pitkään ja tuntevat ne hyvin. He ymmärtävät kaiken kiinteistötekniikasta ja ovat usein hyvin proaktiivisia tekemään ehdotuksia mm. kustannustehokkuudesta. Isojen vahinkojen hoitamisessa Alltimen henkilöstön oma-aloitteisuudesta on myös ollut paljon apua”, Alsarakbi kiittelee.  

Junnikkalan mukaan Alltimen suurin vahvuus on asiakaspalvelu ja motivoitunut henkilöstö kiinteistöhuollossa. Kustannustehokkaiden ratkaisujen esittämisestä hänellä on myös oma esimerkkinsä jaettavanaan.  

“Alltimen ansiosta otimme käyttöön uudenlaisen hiekoituskoneen, jolla saadaan aikaan säästöjä sekä hiekan kulutuksessa että sen poiskuljetuksessa”, Junnikkala esittää.  

Shafik Alsakrabin kasvokuva
PSOAS-säätiön isännöitsijä Shafik Alsarakbi arvostaa Alltimen kiinteistöhoitajien ammattitaitoa ja oma-aloitteisuutta.

PSOAS:n tulevaisuuden tarpeet kiinteistöhuollolle 

Tulevaisuudessa PSOAS:n tarpeet kiinteistöhuollossa tulevat entistä haasteellisemmiksi.  

”Meillä rakennukset vanhenevat koko ajan – ne on rakennettu 70-luvulla ja peruskorjattu. PTS-osaaminen kuntotarkastuksissa on iso etu ja vedenkulutuksen sekä kaukolämmön optimoinnista tulee entistä tärkeämpää”, Junnikkala toteaa.  

PSOAS kehittää parhaillaan omaa vastuullisuusraportointiaan ja tulevissa kilpailutuksissa vastuullisuusnäkökulmat tulevat olemaan entistä tärkeämmässä roolissa. 

”Vastuullisuus on tämän vuoden teema meillä. Nyt kirjoitamme omia vastuullisuustavoitteita, ja seuraavassa kilpailutuksessa se varmasti otetaan huomioon”, Junnikkala pohtii. 

Alltimen huoltomies seisoo PSOAS-kohteen edessä
Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö PSOAS:n kohteessa Yliopistokatu 2-10:ssä on 104 perheasuntoa.  

YH Kodit valitsi Alltimen kumppanikseen tuottamaan kiinteistöhuolto- ja siivouspalveluja yhteensä kymmeniin kohteisiin Tampereella, Pirkkalassa, Lempäälässä ja Nokialla.  YH Kodit on merkittävä asuntojen omistaja, jolla on yli 8000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Yhtiö rakentaa vuosittain noin 50–100 asuntoa lisää.  

”YH Kodeille tärkeintä on asukkaiden viihtyminen, ja kiinteistönhuollon toiminnalla on siihen suuri merkitys. Päädyimme valitsemaan Alltimen aiempien kokemusten ja vakuuttavan esittelyn myötä. Yhteistyö laajemmassa mittakaavassa on vielä varsin uutta, mutta Alltimen toiminta on alkanut vakuuttavasti”, sanoo Tomi Jokio, kiinteistöjohtaja, YH Kodit. 

”YH Kodit haki luotettavaa kumppania kiinteistöpalveluihin. Oli hienoa nähdä, että aiempi hyvä yhteistyömme auttoi rakentamaan luottamusta ja sopimaan yhteisestä polusta kumppanuudelle, jossa haluamme huomioida YH Kotien tavoitteet etenkin asukastyytyväisyyden ja vastuullisuuden osalta. Kiitän YH Koteja luottamuksesta ja Alltimen Pirkanmaan alueen tekijöitä hyvästä työstä”, kertoo Alltime Suomen kaupallinen johtaja Petri Salokannel.  

Lisätietoja  

Petri Salokannel, kaupallinen johtaja, Alltime Suomi  
petri.salokannel@alltime.fi
p. 050 385 7468  

Antti Kalske 
Markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group 
antti.kalske@alltime.fi 
p. 040 569 1534 

Maria Wiren teki rohkean ratkaisun ja vaihtoi alaa lähes 25 vuoden kaupan alan työrupeaman jälkeen. Ystävältä tulleen vinkin johdosta Maria nauttii nyt työstään ulkoalueiden parissa Espoossa Alltimen työhön osallistuvana työnjohtajana. 

Kerro hiukan taustastasi 

Työskentelin kaupan alalla 24 vuotta ennen kuin tein päätöksen lähteä opiskelemaan puutarhuriksi. Korona-aikana irtisanouduin vakituisesta työsuhteesta – päätös, jota monet pitivät hulluna. Työ ei vain enää antanut minulle mitään. Mietin, mitä osaisin tehdä ja mistä todella tykkään. Siitä lähti idea puutarhuriksi ryhtymisestä. Kävin koulutuksen Rajamäen TTS:llä, mistä valmistuin toukokuussa 2022. 

Miten päädyit Alltimelle ja kauanko siitä on aikaa? 

Aloitin Alltimella toukokuussa 2023, josta on nyt kaksi vuotta. Sain vinkin ystävän ystävältä siitä, että Alltimella pääkaupunkiseudulla tarvitaan ulkoalueiden työntekijöitä. Laitoin hakemuksen, kävin työhaastattelussa, ja seuraavalla viikolla tuli jo ilmoitus, että “tulepas käymään täällä allekirjoittamassa työsopimus.”  

Olin ensimmäinen puutarhuri Alltimessa pääkaupunkiseudulla ja aloitin Espoon Asuntojen asiakkuutemme ensimmäisissä 16 kohteessa ulkoalueilla. Auttelin pääkaupunkiseudun työnjohtajia noissa kohteissa siellä täällä kunnes voitimme lisää kohteita ja siirryin hoitamaan ns. L3-asiakkuutta kokonaisuutena, koska siellä kuuluu ulkoalueiden hoitoon kaikki osa-alueet pensaiden leikkauksesta auraukseen. Saimme siellä nopeasti aikaan haluttua tulosta ja työn laadusta ja tyylistäni tykättiin niin paljon sekä Alltimella että kaupungilla, että nousin siitä työtä tekeväksi työnjohtajaksi. 

Millaista on työhön osallistuvan työnjohtajan arki Alltimella Espoossa? 

Arki on antoisaa ja kiireellistä. Siellä näkyvät kädentaidot, hyvät työkollegat ja joukkuehenki. Meillä on hyvä työnjohto, josta saa tukea tosi hyvin kaikille ajatuksille ja tekemisille. Luottamus tekemiseeni kentällä on vahva, ja palautetta saa välittömästi. Se annetaan kunniakkaasti, niin positiivinen kuin negatiivinen. 

Mikä on parasta työhön osallistuvan työnjohtajan työssä? 

Jokainen päivä on erilainen, ja se kiitos mikä tulee asiakkailta kentällä – se on positiivisinta. Tietysti myös joukkuepeli ja henki tiimissämme on aivan järjetön. Kun aletaan tekemään, niin asioita todella tapahtuu. 

Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella? 

Kaikki päivät ovat niin erilaisia, että jokainen päivä on mieleenpainuva. Jokaisessa on jotain erityistä. 

Mitkä taidot ovat tärkeitä työhön osallistuvan työnjohtajan työssä? 

Positiivisuus, jota pystyn antamaan tiimiläisille ja muille kollegoille sekä asiakkaille. Asiakkaat pitävät erittäin tärkeänä, että heihin ollaan yhteydessä kaikesta tekemisestä ja ollaan näyttävästi siellä kentällä. Kommunikaatio niin tiimille kuin asiakkaan suuntaan on tässä työssä hyvin keskeistä. 

Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi? 

Se, että saan olla luonnon kanssa tekemisissä. Sää ei haittaa, vaikka tulisi pieniä kiviä taivaalta, koska saan olla pihalla ja tehdä sitä työtä, mistä oikeasti tykkään. Pääsen käyttämään puutarhurin taitojani joka päivä. Kitkeminen on lempityötäni. Se on ”aivot narikkaan” -työtä. On mukavaa, kun saa istua polvien päällä ja nyppiä rikkaruohoja. Se on sellaista, mistä minä tykkään, mutta mistä monet muut eivät pidä. 

Miksi viihdyt juuri Alltimella? 

Alltime on hirveän kannustava ja tukee tekemisissään. Meillä on hyvä porukka ja Alltime on kasvanut positiivisesti sen aikana, kun olen ollut töissä täällä. 


NÄIN MARIA HOITAA TÄMÄN  

Vapaa- aika: Viettää aikaa ystävien kanssa.  

Selviytyminen autiolla saarella: Ottaisi mukaan, parhaan ystävänsä, kirjan sekä paljon positiivista mieltä. 

Ystävän yllättäminen: Tulee ilmoittamatta kyläilemään. 

Robottiruohonleikkurit ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina, mutta eivät aivan yhtä nopeasti kuin muissa Pohjoismaissa tai Virossa. Suurimmiksi hyödyksi listataan useimmiten työajansäästö, hiljaisuus ja energiatehokkuus. Robotit pitävät nurmen jatkuvasti siistinä ja jatkuva leikkuu tarkoittaa myös, ettei leikkuujätettä tarvitse kerätä.  

Alltime päätti testata kahta robottiruohonleikkuria asiakaskohteessaan Espoossa kahden viikon ajan – tulokset ilahduttivat sekä työnjohtoa että ohikulkijoita. 

Pilotoitavien koneiden ja testikentän valinta  

Työn laatu ja kiinteistönkäyttäjien turvallisuus ovat Alltimelle prioriteetteja, joten testikohteeksi päädyttiin valitsemaan asiakaskohde Lakiston alueella Espoon pohjoisnurkassa.  

“Alue on riittävän rauhallinen eikä sijaitse lähellä auto- ja jalankulkuliikennettä, joten siellä oli hyvä testata, miten homma lähtee etenemään. Naapurissa sijaitseva golfkenttä edellyttää viimeisteltyä nurmikkoa, mikä nostaa rimamme korkealle – oma alueemme ei saa näyttää huonommalta. Halusimme nähdä, miten robottileikkurit selviävät tästä haasteesta”, kertoo työnjohtaja Hannes Komulainen

Husqvarnan ja Kressin leikkurit valikoituivat testiin myyjän suosituksesta. Ne pystyvät leikkaamaan jopa 10 000 m² vuorokaudessa, mutta kokeilussa rajattiin kumpikin kone hoitamaan noin 5000 m² aluetta, kolmessa osassa. 

Käyttöönotto ja työn jälki 

Alkuasennus vei noin 2-3 tuntia per robotti, ja käyttö osoittautui yllättävän helpoksi. Imurirobottien tapaan leikkurit ilmoittavat puhelimeen mahdollisista ongelmista ja hakeutuvat itse latausasemalle. Kartat ja leikkuualueet ohjelmoidaan sovelluksen kautta ja ohjelmistokin opastaa käyttäjää selkeästi.  

“Ainoa tekninen haaste liittyi sähköliitäntöihin, kun ulkopistorasioita ei löytynyt valmiiksi asennettuna”, kuvaa Komulainen. 

Suurempi haaste on ollut inhimillinen tekijä eli käyttökatkokset, jotka ovat johtuneet ihmisten uteliaisuudesta. Onkin olennaista tiedottaa alueen käyttäjiä siitä, että laitteisiin ei tarvitse koskea. 

“Esimerkiksi yksi ohikulkija pysäytti laitteen stop-painikkeella, kun se pysähdyttyään henkilön läsnä ollessa ei jatkanut matkaansa.”   

Komulainen kertoo haastaneensa robotit heti hiukan pitemmäksi kasvaneella ruohikolla, jolloin ensimmäinen kierros oli roboteille vähän hitaampaa ja työläämpää mutta “kun kone pääsee rytmiin niin se pitää sen kyllä”.  

Säätila vaikuttaa jonkin verran toimintaan, sillä märällä nurmikolla robotti saattaa liukastua.  

“Tietysti sateella leikkaaminen on muutenkin haasteellista ja jälki on paljon rumempaa. Silloin kun satoi paljon laitoin molemmat robotit – tuttavallisemmin Mortin ja Vertin -kotipesälle ja annoin niille pekkaspäivän”, Komulainen vitsailee.  

Kehut ja kiitokset 

Turvallisuus oli yksi tärkeimmistä testauskohteista. Robotissa on herkkiä antureita, jotka pysäyttävät sen pienimmästäkin kosketuksesta. Jos robotti nostetaan ylös, se sammuu automaattisesti. Terät ovat pienet ja sijoitettu turvallisesti robotin keskelle, jonne sormet eivät yllä sivuilta tarttuessa.  

“Robottiruohonleikkurit ovat toimineet hyvin asukkaidenkin ollessa paikalla. Meillähän on ko.kohteessa kaikenlaisia asukkaita nuorista vanhoihin ja liikuntarajoitteisiin, mutta robotit ovat antaneet heidän olla ja asukkaat taasen kiinnittäneet enemmän robotteihin huomiota. Tosi moni ihminen jäänyt katsomaan leikkuria, vähän kuin modernia leirinuotiota katsoisivat – pitkään ja haltioituneena”, Komulainen hymyilee. 

Sähkökäyttöiset robottileikkurit eivät syyttä myöskään kerää kiitosta hiljaisuudestaan. 

“Ääni muistuttaa lähinnä etäistä suhinaa, melkein kimalaistakin hiljaisempaa”, Komulainen kuvailee. 

Lopputulos 

“Pakko myöntää, että olen jo aika kiintynyt näihin robotteihin. En haluaisi Mortista ja Vertistä luopua”, Komulainen sanoo.

Robottileikkureihin investoiminen maksaa itsensä takaisin Komulaisen mukaan noin kahdessa vuodessa. Positiivisen käyttökokemuksen johdosta Alltime harkitsee pääkaupunkiseudulla tällaisten uusien työtovereiden palkkausta tulevaisuudessa.

Alltime on julkaissut vuoden 2024 vastuullisuuskatsauksensa. Tämä on Alltimen ensimmäinen julkaisu, jossa kerrotaan strategisesta kehityksestä ja vastuullisuustyön tuloksista Suomessa ja Ruotsissa. Katsaus sukeltaa yleistasolla Alltimen tärkeimpiin kehitysaskeliin ja valittuihin vastuullisuuden kohokohtiin ympäristön, sosiaalisen vastuun, hallinnon- ja talouden osa-alueilla, sekä asiakas- ja työntekijäkertomusten kautta. 

Vastuullisuus osana kasvustrategiaa 

”Liiketoimintamme jatkaessa kasvuaan, kasvaa myös tarve välittää enemmän tietoa julkisesti kehityksestämme ja hallintotavastamme. Ensimmäisen vastuullisuuskatsauksemme julkaisu on merkkipaalu toimintamme läpinäkyvyyden lisäämisessä”, sanoo konsernijohtaja Juha Murtopuro

Vastuullisuuskatsauksensa myötä Alltime valmistautuu EU-sääntelyyn ja CSRD-direktiivin velvoitteisiin. Vaikka raportointivaatimukset eivät vielä koske Alltimea, sen tavoite on kehittää raportointivalmiuksiaan kyseiseen suuntaan ja yritys on mm. toteuttanut kaksoisolennaisuusarvioinnin. 

”Etupainotteisella valmistautumisella pystymme palvelemaan asiakkaitamme paremmin heidän omissa vastuullisuustavoitteissaan”, kertoo Alltime Groupin vastuullisuus-, markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti Kalske.   

Keskeiset saavutukset 

Suomen toiminnot näkyvät vahvasti konsernin ensimmäisessä vastuullisuusraportissa. 

Keskeinen saavutus Suomessa on ollut Alltimelle myönnetyt ISO 9001-, 14001- ja 45001-sertifikaatit, jotka täydentävät yrityksen olemassa olevaa RALA-sertifiointia. Lisäksi Suomessa lanseerattiin Alltime Academy -oppimisalusta, yksinkertaistettiin oikeudellista yhtiörakennetta ja toteutettiin kaksoisolennaisuusarviointi yhdessä Ruotsin liiketoimintojen kanssa. Alltime kehitti vastuullisuuttaan myös sisällyttämällä alihankkijoiden päästöt Scope 3 -päästöihinsä ensimmäistä kertaa, otti käyttöön uusia työterveyden ja -turvallisuuden suorituskykymittareita ja laski verojalanjälkensä. 

”Suomen kannalta on erityisen hienoa, että juuri täällä olemme pilotoineet monia innovatiivisia ratkaisuja, kuten sähköiset työkoneet”, Murtopuro esittää.  

Tulevaisuuden tavoitteita  

Suomen organisaatio jatkaa vahvaa panostusta vastuullisuuteen mm. biodiversiteettipalveluiden ja sähköisten työkoneiden käytön laajentamisella. Lisäksi tavoitteet henkilöstön työturvallisuuden lisäämisessä ja kouluttamisessa sekä työvoiman monimuotoisuuden kasvattamisessa tulevat olemaan keskeisiä yrityksen kasvaessa ja laajentuessa. 

”Vastuullisuus on myös pieniä tekoja, joista kasvaa suuria virtoja. Jokainen alltimelainen vaikuttaa vastuullisuuteemme tekemällä turvallisuushavaintoja, säästämällä energiaa ja auttamalla asiakkaitamme heidän vastuullisuustavoitteissaan”, esittää HSEQ-päällikkö Oona Järvenpää.  

Tutustu englanninkieliseen vastuullisuuskatsaukseemme ”Sustainability highlights 2024”
Alltime Groupin sivuilla https://alltimegroup.com/sustainability/

Lisätietoja 
Antti Kalske, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group 
antti@alltimegroup.com +358 40 569 1534 

Boliden Kevitsa valitsi Alltimen jatkamaan puhtauspalvelujen tuottamista monimetallikaivoksen alueella. Kaivosalueeseen kuuluu useita rakennuksia, kuten tuotanto-, ruokailu-, toimisto- ja sosiaalitiloja, sekä Boliden Kevitsan alihankkijoiden tiloja.

”Työympäristömme puhtaudella on suuri merkitys työntekijöidemme työssä viihtymisen ja turvallisuuden kannalta. Alltimen osaava henkilökunta on ollut osana kaivoksemme kehitysprojekteja sekä toiminut arvojemme mukaan,” mainitsee EHSQ-johtaja Johanna Holm.

”Meille oli tärkeää jatkaa strategista kumppanuutta Boliden Kevitsan kanssa. Samalla tämä oli luottamuksen osoitus työntekijöillemme, joiden laadukas työ on jo aiemmin näkynyt korkeana asiakastyytyväisyytenä NPS-mittauksissamme. Odotan, että pääsemme hyödyntämään pitkää kokemustamme kaivos- ja teollisuuskohteissa, sekä kehittämään kaivoksen terveysturvallisuutta hyvässä yhteistyössä asiakkaamme kanssa,” sanoo Sanna Lehtinen, liiketoimintajohtaja, kiinteistö- ja puhtauspalvelut, Alltime Suomi.

Yhteistyö Boliden Kevitsan kanssa on jatkunut vuodesta 2017 alkaen.

Lisätietoja

Sanna Lehtinen, liiketoimintajohtaja, kiinteistö- ja puhtauspalvelut, Alltime Suomi
sanna.lehtinen@alltime.fi
p. 040 148 6595

Antti Kalske, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group
antti.kalske@alltime.fi
p. 040 569 1534

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Yli 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.

Alltimen puhtauspalvelujen asiantuntija Mari Niinistö toimi yhtenä Taitaja–kilpailun tuomareista keväällä 2025. Alkuvuodesta käydyt semifinaalit huipentuivat Turussa 6.-8.5.2025 käytyyn finaaliin, joka kokosi yhteen eri ammatteihin opiskelevien nuorten huippuosaajia ympäri Suomen. Puhtauspalveluiden laji oli yksi lukuisista kilpailulajeista, joissa nuoret pääsivät näyttämään osaamistaan.  

Ammattitaito on Alltimelle tärkeä arvo 

”Kisajärjestäjät lähestyivät palvelupäällikköämme Petri Kaukosta, ja kysyivät olisiko meillä sopivaa osaamista tuomarin pestiin. Tuomareiksi valitaan alan ammattilaisia, joilla on pitkä kokemus siivousalalta. Minulla on sen lisäksi ammatillinen opettajapätevyys ja olen osallistunut semifinaalien tuomarointiin, joten Petri ehdotti minua”, Niinistö kertoo. 

Ammattitaito on yksi Alltimen neljästä arvosta, joten tuomarointiin osallistuminen nähtiin sekä tärkeänä arvopohjaisena ratkaisuna että konkreettisena mahdollisuutena tulla tutuksi potentiaalisille tulevaisuuden työntekijöille.  

“Ehdin jutella kilpailijoiden kanssa hieman ennen suorituksia ja kuulin, että monet olivat hakeutuneet kilpailuun opettajiensa kannustamina. Tämä oli hienoa kuulla, koska nuoret tarvitsevat positiivista kannustusta niin koulussa kuin työelämässäkin”, Niinistö esittää.  

Siivousalan ammattitaitovaatimukset käytännössä 

Kilpailu oli jaettu kolmeen moduuliin, jotka suoritettiin kolmen päivän aikana. Kahdessa ensimmäisessä tehtävässä aikaa oli 50 minuuttia ja kolmannessa 30 minuuttia: 

  1. Toimistotilan ylläpitosiivous ja jaksottaiset työtehtävät: Ensimmäisenä päivänä kilpailijat siivosivat toimistotilan, suorittivat jaksottaiset työt sekä alku- ja loppuvalmistelut. Messukeskukseen oli rakennettu kokonainen toimisto kaikkine kalusteineen. 
  1. Kalusteiden peruspuhdistus: Toisena päivänä kilpailijat tekivät perussiivouksen, jossa puhdistettiin pöytä ja tuoli. Pöydällä oli tahra, jossa oli siirappia, kaakaojauhetta ja kahvia. Lisäksi pöydän alta löytyi ”purkka” ja tuolissa oli teippiä. Kangastuoli piti pestä painehuuhtelukoneella.  
  1. Yhdistelmäkonerobotin käyttäminen: Kolmantena päivänä kilpailijoiden tehtävänä oli koota ja ohjelmoida i-mop ja i-walk -robotti niin, että se puhdisti tietyn alueen.  

”Nämä olivat tehtäviä, jotka vaativat oikeaa alan osaamista. Tehtävät olivat hyvin työelämälähtöisiä ja samanlaisia, mitä voisimme tehdä työpaikoillamme. Suunnittelimme niitä ohjausryhmässä vuoden”, Niinistö taustoittaa.   

Kilpailija käyttämässä yhdistelmäkonerobottia.
Kilpailija Kedrova Irina (Savon ammattiopisto) käyttämässä yhdistelmäkonerobottia.

Jännityksestä huolimatta kilpailijat loistivat 

Kilpailijat tulivat eri puolilta Suomea, mutta itse Turusta ei tänä vuonna tullut finalisteja. Mari Niinistö kuvailee kilpailijoita motivoituneiksi ja hyvin valmistautuneiksi, vaikka tilanne oli varmasti jännittävä.  

”Ensimmäisenä päivänä kilpailijat olivat mielestäni jännittyneitä, mutta loppua kohden tunnelma rentoutui. Kaiken kaikkiaan tunnelma kisassa oli todella hyvä ja vaikka itsellänikin oli paljon tarkkuutta vaativaa tuomarointityötä, nautin ympäröivästä ilmapiiristä”, kehuu Niinistö.  

Kisan tuomarointi on tarkkaa työtä, jossa tehtävästä riippuen 2-3 tuomaria arvioi yhtä kilpailijaa kerrallaan. Tuomareita oli kaikkiaan seisemän kuten finalistejakin. Arvioinnissa otetaan huomioon lukuisia eri kriteerejä kuten ergonomia, työturvallisuus, kestävän kehityksen huomioiminen ja työn laatu. 

“Erityisen haastavaa oli se, että kaikki tapahtui avoimessa tilassa, jossa yleisö ja kilpailijoiden ”huoltajat” eli opettajat seurasivat tarkasti suorituksia. Piti olla tosi tarkkana. Kirjoitin koko ajan muistiinpanoja, jotta voisin tarvittaessa perustella arviointejani”, selittää Niinistö.

Arviointi tehdään aina perustellusti, ja jokaisen tehtävän jälkeen päätuomari käy läpi kilpailijan ja hänen huoltajansa kanssa, miksi pisteet muodostuivat sellaisiksi kuin muodostuivat. 

Tulevaisuuden siivousalan ammattitaito  

Ammattitaito vaatii alati muuttuvassa maailmassa ylläpitämistä. Siivoojia kannustetaankin Alltimella hankkimaan alan tutkinto ja heille on lisäksi tekeillä oma perehdytys, jossa huomioidaan toimialakohtaisuus.   

Niinistön mukaan ammattitaito syntyy koulutuksista mutta tietysti myös työkokemuksesta. Se on laajaa osaamista työn eri tekijöistä kuten aineet, välineet, koneet, asiakaspalvelu, robotiikka ja aseptiikka.  

“Siivoussalalla tarvitaan sellaista moniosaajaa, joka hallitsee aineet, välineet, koneet sekä menetelmät ja osaa tehdä työnsä ergonomisesti ja työturvallisesti. Tärkeää on halu pysyä ajan tasalla kehityksessä ja kouluttautua koko ajan lisää. Lisäksi positiivinen suhtautuminen esim. robotiikkaan ja halu kehittää työtään ovat eduksi. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että osaa hallita asiakaspalvelun, toimii hyvin ryhmässä, ja on hyvä sekä tasapuolinen työkaveri”, Niinistö summaa.  

Henkilö siivoaa toimistopöytää
Alltimen Mari Niinistö kirjoittaa arvioi ja kirjaa ylös kilpailija Inka Pirneksen suoritusta toimistopöydän siivouksessa.

Kuvat: Kateryna Vanhela Novida ja Heli Laitinen / Skills Finland


Sinua voisi kiinnostaa myös

Alltime Suomi Oy on voittanut Vantaan kaupungin kilpailutuksen Koivukylän suuralueen katu- ja viheralueiden hoitourakasta vuosille 2025–2029. Sopimus kattaa katujen ja yleisten alueiden kunnossapidon, mukaan lukien viheralueiden hoidon, katujen puhtaanapidon sekä talvikunnossapidon.

Sopimuksen arvoksi on arvioitu noin 1,2 miljoonaa euroa vuodessa. Sopimuksen kokonaiskesto on neljä vuotta, ja työt alkavat 1.6.2025. Lopullinen sopimusarvo voi vaihdella esimerkiksi sääolosuhteiden ja kunnossapitotarpeiden mukaan.

Koivukylän suuralueeseen kuuluu useita asuinalueita ja puistoalueita, jotka vaativat säännöllistä ja huolellista hoitoa niin kesällä kuin talvellakin. Alltime on hoitanut Vantaan katu- ja viheralueita jo aiemminkin Hakunilan hoitourakassa vuodesta 2022.

”Vantaan kaupungin urakka on meille merkittävä kilpailuvoitto ja on hienoa päästä palvelemaan tuttua tilaajaa pääkaupunkiseudulla”, kertoo Alltimen infrapalveluiden liiketoimintajohtaja Ville Komulainen.

Alltime on viime vuosina kasvattanut toimintaansa katu- ja viheralueiden hoidossa eri puolilla Suomea. Voitetun urakan myötä Alltime vahvistaa asemaansa pääkaupunkiseudun kunnossapitomarkkinoilla.

Lisätietoja  

Ville Komulainen, liiketoimintajohtaja, infrapalvelut maalla, Alltime Suomi
010 583 7030
ville.komulainen@alltime.fi

Antti Kalske, markkinointi-​​, viestintä-​​ ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group
antti.kalske@alltime.fi
p. 040 569 1534

Alltime lyhyesti    

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Yli 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa. 

Miten hallita kymmenien koulujen ja päiväkotien kiinteistöhuoltoa niin, että käyttäjät pysyvät tyytyväisinä ja tekniset järjestelmät toimivat moitteettomasti? Espoon kaupungin Tilapalveluiden laatupäällikkö Atso Selkälän mukaan kiinteistönhoitaja on monesti kuin jääkiekkoerotuomari: jos häntä ei näy eikä kuulu kaikki on hyvin.  

Osaaminen ja oikeat tekijät kiinteistöpalveluiden avainroolissa 

Espoon kaupunki aloitti kiinteistöhuollon osittaisen ulkoistamisen vuonna 2014, ja nykyään Alltime vastaa kahdesta kaupungin kuudesta ulkoistetusta kiinteistöhuollon alueesta.  

”Ulkoistaminen oli käyttäjille suuri muutos eikä haasteilta vältytty. Käyttäjät olivat tottuneet omaan ’Mattiin’, joka teki muutakin kuin vain kävi töissä – hän oli osa yhteisöä. Kun tilalle tuli ulkopuolinen toimija, jouduin aluepäällikkönä istumaan useissa palavereissa selittämässä muutosta. Nyt kun kaikki ovat tottuneet järjestelyyn ja alkuhässäköistä on päästy yli hommat toimivat erinomaisesti” Selkälä kuvaa. 

Atso Selkälä aloitti uransa Espoon kaupungilla kiinteistönhoitajana vuonna 1986 ja on päätynyt eri tehtävien kautta laatupäälliköksi. Selkälän vastuualueeseen kuuluu mm. ulkoistettujen kiinteistöpalveluiden sopimusten hallinta, laadunvalvonta kokonaisuutena, kilpailutukset ja asiantuntijuus. Työ on todella monipuolista ja mielenkiintoista. Pitkä kokemus kiinteistöhuollon kenttätyöstä antaa hänelle ainutlaatuisen näkökulman palvelujen arviointiin. 

”Kiinteistöhuoltoa on helppo arvioida, kun tietää omakohtaisesti, mitä se on ruohonjuuritasolla. Olen kulkenut jokaisen askeleen tällä alalla. Se auttaa myös eri osapuolten tarpeiden ymmärtämisessä”, sanoo Selkälä. 

"Kiinteistöhuoltoa on helppo arvioida, kun tietää omakohtaisesti, mitä se on ruohonjuuritasolla. Olen kulkenut jokaisen askeleen tällä alalla. Se auttaa myös eri osapuolten tarpeiden ymmärtämisessä", sanoo Selkälä. 

Selkälä mainitsee kiinteistöalan haasteiksi henkilökunnan saatavuuden, motivoituneisuuden, kielitaidon korostumisen, yleistyvän automatisoinnin ja henkilöstön ammattitaidon ylläpitämisen. Lisäksi erityisen tärkeää on käyttäjien tiedottaminen ja ajan tasalla pitäminen.  
Atso Selkälällä on lähes 40 vuoden kokemus Espoon kiinteistöistä.

Selkälä mainitsee kiinteistöalan haasteiksi henkilökunnan saatavuuden, motivoituneisuuden, kielitaidon korostumisen, yleistyvän automatisoinnin ja henkilöstön ammattitaidon ylläpitämisen. Lisäksi erityisen tärkeää on käyttäjien tiedottaminen ja ajan tasalla pitäminen.  

“Kaikki lähtee kiinteistönhoitajasta, kun oikeat ihmiset saadaan oikeille paikoille, muu hoituu itsestään. Alltime on löytänyt meille oikeat tekijät”, Selkälä kertoo. 

Kehittynyt laadunvalvonta varmistaa kiinteistöpalvelujen onnistumisen 

Espoossa laadunvalvonnassa halutaan olla edelläkävijöitä. Kiinteistöhuollon onnistumista mitataan Espoon Tilapalveluissa kehittyneellä auditointijärjestelmällä, jota Selkälä ei ole kohdannut vielä muualla.

”Olemme kehittäneet laadunvalvontajärjestelmäämme vuodesta 2014 alkaen. Nyt se toimii huoltokirjassa räätälöidyssä auditointiosiossa, jonka saimme hiottua haluamaksemme kahden vuoden intensiivisen kehitystyön tuloksena”, Selkälä selittää. 

Auditoitavia kohteita on n. 400. Kaupunki auditoi kohteet kaksi kertaa vuodessa ja ulkoiset palveluntuottajat auditoivat hoidossaan olevat kohteet neljä kertaa vuodessa sopimuksen mukaisesti. Käytössä ovat omat pohjat jokaiselle vuodenajalle. Tulokset käsitellään kuukausittaisissa seurantapalavereissa. 

”Saamme raportteja mm. palveluntuottajittain, rakennuskohtaisesti, kiinteistönhoitajakohtaisesti, auditoijakohtaisesti ja aluekohtaisesti. Käytössämme ovat tarkat numeeriset mittarit. Tavoitteena on neljä pistettä asteikolla 1-5, ja Alltime on yltänyt erinomaiseen tulokseen”, Selkälä kehuu. 

Ripeää reagointia ja oma-aloitteista asiakaspalvelua 

Kiinteistöhuollon laatua mitataan myös sillä, miten nopeasti ja tehokkaasti auditointien poikkeamiin reagoidaan. Tässä Alltime on Selkälän mukaan onnistunut loistavasti. 

”Alltime on reagoinut poikkeamiin täsmälleen oikealla tavalla. Yhteyshenkilömme Alltimella on erittäin jämäkkä ja tehokas. Hän ottaa asiat aina hoitaakseen ja tuloksia syntyy”, Selkälä kiittelee. 

Selkälä korostaa myös käyttäjäkokemuksen merkitystä. 

”Kiinteistönhoitaja on kuin jääkiekkoerotuomari – jos häntä ei näy eikä kuulu, kaikki on hyvin. Mutta jos homma ei toimi, siitä kuulee kyllä.Paras tilannehan olisi, mikäli kiinteistönhoitaja kokisi olevansa yksi jäsen työyhteisössä.“ 

Reagoinnin lisäksi Alltime saa Selkälältä kiitosta proaktiivisuudestaan.  

“Viime vuonna Kivenlahden asukaspuistossa järjestettiin tapahtuma, jonne Alltime vei koneita ja laitteita, jotta asukkaat saivat tutustua niihin. Etenkin lasten ja lapsiperheiden keskuudessa tämä tapahtuma saavutti huikean suosion. Idean takana oli Alltimen työhön osallistuva työnjohtaja, joka ehdotti asiaa meille. Aivan huikean hyvä juttu, tällaista arvostamme.” 

Tulevaisuuden kiinteistöpalvelut: teknologia ja ihmiset rinnakkain 

Kiinteistöhuolto on murroksessa: automatisoituminen ja digitalisaatio vaativat uudenlaista osaamista. Samalla osaavan työvoiman saatavuus on alalla suuri haaste. 

”Tulevaisuudessa tarvitaan yhä enemmän IT-taitoja ja eri järjestelmien hallintaa. Myös asiakaspalvelutaidot korostuvat entisestään”, Selkälä analysoi. ”Siksi järjestämme jatkuvasti täsmäkoulutusta kiinteistönhoitajille. Meillä on ollut esimerkiksi asiakaspalvelu-, ongelmanratkaisu-, maalämpö- ja vesikalustekoulutuksia.”  

Droneja käytetään jo nyt esimerkiksi rännitarkastuksissa, ja joissakin kohteissa robottiruohonleikkurit alkavat yleistyä. Selkälä näkee kuitenkin, että kiinteistönhoito säilyy tulevaisuudessakin ihmislähtöisenä alana. 

”Työmme on todella ihmisläheistä. On vaikea kuvitella, että kiinteistönhoitajaa voisi kokonaan korvata roboteilla. Teknologia tulee avuksi, mutta ihminen ei katoa tältä alalta. Olen toiminut monen palveluntuottajan kanssa ja on helppo sanoa, että Alltimella katse tulevaan ja oikea ote nykyiseen ovat kiitettävässä tasapainossa”, Selkälä summaa.  

Alltimen tunnuksella varustettu huoltoauto Espoon Kivenlahden asukaspuistossa. Vuonna 2024 Kivenlahden asukaspuistossa järjestettiin tapahtuma, jonne Alltime vei koneita ja laitteita, jotta asukkaat saivat tutustua niihin. Etenkin lasten ja lapsiperheiden keskuudessa tämä tapahtuma saavutti huikean suosion.

Turkulainen Waleed Al-Siraj on kulkenut määrätietoisen polun siivoojasta palveluohjaajaksi ja työnjohtoharjoittelijaksi. Alltimella Waleed johtaa kahta palveluohjaajaa ja vastaa siitä, että asiakkaat saavat parasta mahdollista palvelua – nopea reagointi sekä lupausten pitäminen ovat hänelle kunnia-asioita. Alltimesta mies on löytänyt työyhteisön, jossa on helppoa saada tukea ja jossa nälkä kehittämiselle sekä kasvulle käyvät yksiin hänen oman kunnianhimonsa kanssa.  

Kerro hiukan taustastasi. 

Aloitin kotityö- ja puhdistuspalvelualan tutkinnon opiskelut vuonna 2017 ja tein opiskelujen ohella siivoustöitä eräälle Alltimen kilpailijalle. Esihenkilöni ehdotuksesta siirryin palveluohjaajaksi vuoden 2019 lopulla. Kiinnostus esihenkilötyöhön juontaa juurensa jo nuoruuteeni. Isäni omisti useita vaatekauppoja, joissa järjestelin työntekijöiden tehtäviä, hoidin rahaliikennettä ja muita vastuutehtäviä jo 14-15-vuotiaasta lähtien. Tämän kokemuksen ansiosta olen kasvanut organisointitaitojen parissa. 

Miten päädyit Alltimelle ja kauanko siitä on aikaa? 

Siirryin Alltimelle eli silloiselle Arkealle vuonna 2022. Siirtymisen taustalla oli edellisen työnantajani organisaatiomuutos. Työnkuvani olisi edellyttänyt ympäripyöreitä päiviä enkä ollut valmis luopumaan vapaa-ajastani. Alltimella aloitin esihenkilöharjoittelijana huhtikuussa 2024, ja tammikuusta 2025 alkaen olen sijaistanut palvelualueen esihenkilöä. 

Millaista on työnjohtoharjoittelijan arki Alltimella Turussa? 

Työpäiväni alkaa yleensä kahdeksalta, jolloin tarkistan työaikajärjestelmästä työntekijöiden läsnäolot, poissaolot ja merkitsen ne järjestelmään. Päivään kuuluu sähköpostien ja palautteiden käsittelyä, asiakkaiden yhteydenottoihin vastaamista sekä niiden välittämistä palveluohjaajille ja työntekijöille. Työhöni kuuluu työvuorojen suunnittelu ja hyväksyntä sekä siivouksen laadun valvonta. Vastuullani on kaksi palveluohjaajaa, jotka vievät tietoa eteenpäin työntekijöille. Jos asiakkailta tulee palautetta, vastaan heille ja varmistan, että palaute käydään läpi työntekijän kanssa ja tehdään tarvittavat toimenpiteet. Osaan päivistäni sisältyy laatukierroksia asiakkaiden kanssa. Tärkeintä on reagoida asioihin nopeasti, erityisesti asiakkaiden yhteydenottoihin. 

Mikä on parasta työnjohtoharjoittelijan työssä? 

Parasta työssäni on monipuolisuus – työ ei koskaan ole tylsää, koska aina on jotain tekemistä. Aiheet vaihtuvat jatkuvasti, joten työ pysyy mielenkiintoisena. Jos on hetki vapaata aikaa, voin suunnitella tulevia työtehtäviä. Nautin erityisesti asioiden organisoinnista ja järjestämisestä, mikä on keskeinen osa työtäni. 

Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella? 

Minulle tulee mieleen tapaus, kun työntekijä ei ilmestynyt töihin eikä ilmoittanut poissaolostaan useaan päivään. Tilanne oli hyvin yllättävä, ja siksi se on jäänyt mieleen. Sitä oli vaikea uskoa. Tilanne ratkesi onneksi parhain päin: kellekään ei sattunut vahinkoa ja saimme hoidettua asian asiakkaan kanssa hyvässä hengessä.  

Mitkä taidot ovat tärkeitä työnjohtoharjoittelijan työssä? 

Työnjohtoharjoittelijan työssä tärkeimpiä taitoja ovat: 

  1. Nopea reagointikyky – on osattava vastata nopeasti erilaisiin tilanteisiin 
  1. Organisointitaidot – asioiden suunnittelu ja aikatauluttaminen helpottaa kaikkien työtä 
  1. Tiedottaminen – on osattava viestiä tehokkaasti kaikille osapuolille 
  1. Lupausten pitäminen – jos jotain luvataan, se on myös tehtävä 
  1. Asiakkaiden tyytyväisyyden varmistaminen on erittäin keskeistä 

Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi? 

Minua motivoi se, että olen hyvä tässä työssä. Minulla on luontainen kyky järjestellä asioita ja hallita aikatauluja, mikä on esihenkilötyössä erittäin tärkeää. Olen kasvanut nuoresta saakka vastuullisiin tehtäviin, joten organisointi tulee minulta luonnostaan. Motivoivaa on myös hyvä työyhteisö ja työilmapiiri, jossa on helppo toimia. Jos kohtaan ongelmia tai en tiedä jotain, voin aina kysyä apua pomoltani, joka auttaa minua mielellään. Asiakastyytyväisyys on minulle erittäin tärkeää ja sekin tietysti motivoi, kun palaute on hyvää.  

Miksi viihdyt juuri Alltimella? 

Viihdyn Alltimella, koska yrityksellä on samanlainen kasvun asenne kuin minulla. Palavereissa olen huomannut, että Alltimella halutaan jatkuvasti parantaa ja kasvaa, mikä sopii omaan ajatusmaailmaani. Näen itseni osana tätä kasvutarinaa, ja se tuntuu erittäin hyvältä. Lisäksi Alltimella on erinomainen työyhteisö ja hyvät esimiehet, jotka tukevat työntekijöitään. Tämä auttaa selviytymään haasteista ja tekee työstä miellyttävää. 


NÄIN WALEED HOITAA TÄMÄN  

Vapaa- aika: Viettää paljon aikaa lastensa kanssa ja käy lenkillä. Jos aikaa olisi enemmän jatkaisi harrastustaan jalkapallon ja kamppailulajien parissa.   

Selviytyminen autiolla saarella: Selviytyisi, jos mukana olisi perhe, työt, Play Station ja FIFA.  

Ystävän yllättäminen: Menee kylään ilmoittamatta ja huutaa “Yllätys!”.

Työnjohtoharjoittelija Waleed seisoo Alltimen kohdeen edessä Turussa