Topic: Puhtauspalvelut

Boliden Kevitsa valitsi Alltimen jatkamaan puhtauspalvelujen tuottamista monimetallikaivoksen alueella. Kaivosalueeseen kuuluu useita rakennuksia, kuten tuotanto-, ruokailu-, toimisto- ja sosiaalitiloja, sekä Boliden Kevitsan alihankkijoiden tiloja.

”Työympäristömme puhtaudella on suuri merkitys työntekijöidemme työssä viihtymisen ja turvallisuuden kannalta. Alltimen osaava henkilökunta on ollut osana kaivoksemme kehitysprojekteja sekä toiminut arvojemme mukaan,” mainitsee EHSQ-johtaja Johanna Holm.

”Meille oli tärkeää jatkaa strategista kumppanuutta Boliden Kevitsan kanssa. Samalla tämä oli luottamuksen osoitus työntekijöillemme, joiden laadukas työ on jo aiemmin näkynyt korkeana asiakastyytyväisyytenä NPS-mittauksissamme. Odotan, että pääsemme hyödyntämään pitkää kokemustamme kaivos- ja teollisuuskohteissa, sekä kehittämään kaivoksen terveysturvallisuutta hyvässä yhteistyössä asiakkaamme kanssa,” sanoo Sanna Lehtinen, liiketoimintajohtaja, kiinteistö- ja puhtauspalvelut, Alltime Suomi.

Yhteistyö Boliden Kevitsan kanssa on jatkunut vuodesta 2017 alkaen.

Lisätietoja

Sanna Lehtinen, liiketoimintajohtaja, kiinteistö- ja puhtauspalvelut, Alltime Suomi
sanna.lehtinen@alltime.fi
p. 040 148 6595

Antti Kalske, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group
antti.kalske@alltime.fi
p. 040 569 1534

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Yli 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.

Alltimen puhtauspalvelujen asiantuntija Mari Niinistö toimi yhtenä Taitaja–kilpailun tuomareista keväällä 2025. Alkuvuodesta käydyt semifinaalit huipentuivat Turussa 6.-8.5.2025 käytyyn finaaliin, joka kokosi yhteen eri ammatteihin opiskelevien nuorten huippuosaajia ympäri Suomen. Puhtauspalveluiden laji oli yksi lukuisista kilpailulajeista, joissa nuoret pääsivät näyttämään osaamistaan.  

Ammattitaito on Alltimelle tärkeä arvo 

”Kisajärjestäjät lähestyivät palvelupäällikköämme Petri Kaukosta, ja kysyivät olisiko meillä sopivaa osaamista tuomarin pestiin. Tuomareiksi valitaan alan ammattilaisia, joilla on pitkä kokemus siivousalalta. Minulla on sen lisäksi ammatillinen opettajapätevyys ja olen osallistunut semifinaalien tuomarointiin, joten Petri ehdotti minua”, Niinistö kertoo. 

Ammattitaito on yksi Alltimen neljästä arvosta, joten tuomarointiin osallistuminen nähtiin sekä tärkeänä arvopohjaisena ratkaisuna että konkreettisena mahdollisuutena tulla tutuksi potentiaalisille tulevaisuuden työntekijöille.  

“Ehdin jutella kilpailijoiden kanssa hieman ennen suorituksia ja kuulin, että monet olivat hakeutuneet kilpailuun opettajiensa kannustamina. Tämä oli hienoa kuulla, koska nuoret tarvitsevat positiivista kannustusta niin koulussa kuin työelämässäkin”, Niinistö esittää.  

Siivousalan ammattitaitovaatimukset käytännössä 

Kilpailu oli jaettu kolmeen moduuliin, jotka suoritettiin kolmen päivän aikana. Kahdessa ensimmäisessä tehtävässä aikaa oli 50 minuuttia ja kolmannessa 30 minuuttia: 

  1. Toimistotilan ylläpitosiivous ja jaksottaiset työtehtävät: Ensimmäisenä päivänä kilpailijat siivosivat toimistotilan, suorittivat jaksottaiset työt sekä alku- ja loppuvalmistelut. Messukeskukseen oli rakennettu kokonainen toimisto kaikkine kalusteineen. 
  1. Kalusteiden peruspuhdistus: Toisena päivänä kilpailijat tekivät perussiivouksen, jossa puhdistettiin pöytä ja tuoli. Pöydällä oli tahra, jossa oli siirappia, kaakaojauhetta ja kahvia. Lisäksi pöydän alta löytyi ”purkka” ja tuolissa oli teippiä. Kangastuoli piti pestä painehuuhtelukoneella.  
  1. Yhdistelmäkonerobotin käyttäminen: Kolmantena päivänä kilpailijoiden tehtävänä oli koota ja ohjelmoida i-mop ja i-walk -robotti niin, että se puhdisti tietyn alueen.  

”Nämä olivat tehtäviä, jotka vaativat oikeaa alan osaamista. Tehtävät olivat hyvin työelämälähtöisiä ja samanlaisia, mitä voisimme tehdä työpaikoillamme. Suunnittelimme niitä ohjausryhmässä vuoden”, Niinistö taustoittaa.   

Kilpailija käyttämässä yhdistelmäkonerobottia.
Kilpailija Kedrova Irina (Savon ammattiopisto) käyttämässä yhdistelmäkonerobottia.

Jännityksestä huolimatta kilpailijat loistivat 

Kilpailijat tulivat eri puolilta Suomea, mutta itse Turusta ei tänä vuonna tullut finalisteja. Mari Niinistö kuvailee kilpailijoita motivoituneiksi ja hyvin valmistautuneiksi, vaikka tilanne oli varmasti jännittävä.  

”Ensimmäisenä päivänä kilpailijat olivat mielestäni jännittyneitä, mutta loppua kohden tunnelma rentoutui. Kaiken kaikkiaan tunnelma kisassa oli todella hyvä ja vaikka itsellänikin oli paljon tarkkuutta vaativaa tuomarointityötä, nautin ympäröivästä ilmapiiristä”, kehuu Niinistö.  

Kisan tuomarointi on tarkkaa työtä, jossa tehtävästä riippuen 2-3 tuomaria arvioi yhtä kilpailijaa kerrallaan. Tuomareita oli kaikkiaan seisemän kuten finalistejakin. Arvioinnissa otetaan huomioon lukuisia eri kriteerejä kuten ergonomia, työturvallisuus, kestävän kehityksen huomioiminen ja työn laatu. 

“Erityisen haastavaa oli se, että kaikki tapahtui avoimessa tilassa, jossa yleisö ja kilpailijoiden ”huoltajat” eli opettajat seurasivat tarkasti suorituksia. Piti olla tosi tarkkana. Kirjoitin koko ajan muistiinpanoja, jotta voisin tarvittaessa perustella arviointejani”, selittää Niinistö.

Arviointi tehdään aina perustellusti, ja jokaisen tehtävän jälkeen päätuomari käy läpi kilpailijan ja hänen huoltajansa kanssa, miksi pisteet muodostuivat sellaisiksi kuin muodostuivat. 

Tulevaisuuden siivousalan ammattitaito  

Ammattitaito vaatii alati muuttuvassa maailmassa ylläpitämistä. Siivoojia kannustetaankin Alltimella hankkimaan alan tutkinto ja heille on lisäksi tekeillä oma perehdytys, jossa huomioidaan toimialakohtaisuus.   

Niinistön mukaan ammattitaito syntyy koulutuksista mutta tietysti myös työkokemuksesta. Se on laajaa osaamista työn eri tekijöistä kuten aineet, välineet, koneet, asiakaspalvelu, robotiikka ja aseptiikka.  

“Siivoussalalla tarvitaan sellaista moniosaajaa, joka hallitsee aineet, välineet, koneet sekä menetelmät ja osaa tehdä työnsä ergonomisesti ja työturvallisesti. Tärkeää on halu pysyä ajan tasalla kehityksessä ja kouluttautua koko ajan lisää. Lisäksi positiivinen suhtautuminen esim. robotiikkaan ja halu kehittää työtään ovat eduksi. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että osaa hallita asiakaspalvelun, toimii hyvin ryhmässä, ja on hyvä sekä tasapuolinen työkaveri”, Niinistö summaa.  

Henkilö siivoaa toimistopöytää
Alltimen Mari Niinistö kirjoittaa arvioi ja kirjaa ylös kilpailija Inka Pirneksen suoritusta toimistopöydän siivouksessa.

Kuvat: Kateryna Vanhela Novida ja Heli Laitinen / Skills Finland


Sinua voisi kiinnostaa myös

Turkulainen Waleed Al-Siraj on kulkenut määrätietoisen polun siivoojasta palveluohjaajaksi ja työnjohtoharjoittelijaksi. Alltimella Waleed johtaa kahta palveluohjaajaa ja vastaa siitä, että asiakkaat saavat parasta mahdollista palvelua – nopea reagointi sekä lupausten pitäminen ovat hänelle kunnia-asioita. Alltimesta mies on löytänyt työyhteisön, jossa on helppoa saada tukea ja jossa nälkä kehittämiselle sekä kasvulle käyvät yksiin hänen oman kunnianhimonsa kanssa.  

Kerro hiukan taustastasi. 

Aloitin kotityö- ja puhdistuspalvelualan tutkinnon opiskelut vuonna 2017 ja tein opiskelujen ohella siivoustöitä eräälle Alltimen kilpailijalle. Esihenkilöni ehdotuksesta siirryin palveluohjaajaksi vuoden 2019 lopulla. Kiinnostus esihenkilötyöhön juontaa juurensa jo nuoruuteeni. Isäni omisti useita vaatekauppoja, joissa järjestelin työntekijöiden tehtäviä, hoidin rahaliikennettä ja muita vastuutehtäviä jo 14-15-vuotiaasta lähtien. Tämän kokemuksen ansiosta olen kasvanut organisointitaitojen parissa. 

Miten päädyit Alltimelle ja kauanko siitä on aikaa? 

Siirryin Alltimelle eli silloiselle Arkealle vuonna 2022. Siirtymisen taustalla oli edellisen työnantajani organisaatiomuutos. Työnkuvani olisi edellyttänyt ympäripyöreitä päiviä enkä ollut valmis luopumaan vapaa-ajastani. Alltimella aloitin esihenkilöharjoittelijana huhtikuussa 2024, ja tammikuusta 2025 alkaen olen sijaistanut palvelualueen esihenkilöä. 

Millaista on työnjohtoharjoittelijan arki Alltimella Turussa? 

Työpäiväni alkaa yleensä kahdeksalta, jolloin tarkistan työaikajärjestelmästä työntekijöiden läsnäolot, poissaolot ja merkitsen ne järjestelmään. Päivään kuuluu sähköpostien ja palautteiden käsittelyä, asiakkaiden yhteydenottoihin vastaamista sekä niiden välittämistä palveluohjaajille ja työntekijöille. Työhöni kuuluu työvuorojen suunnittelu ja hyväksyntä sekä siivouksen laadun valvonta. Vastuullani on kaksi palveluohjaajaa, jotka vievät tietoa eteenpäin työntekijöille. Jos asiakkailta tulee palautetta, vastaan heille ja varmistan, että palaute käydään läpi työntekijän kanssa ja tehdään tarvittavat toimenpiteet. Osaan päivistäni sisältyy laatukierroksia asiakkaiden kanssa. Tärkeintä on reagoida asioihin nopeasti, erityisesti asiakkaiden yhteydenottoihin. 

Mikä on parasta työnjohtoharjoittelijan työssä? 

Parasta työssäni on monipuolisuus – työ ei koskaan ole tylsää, koska aina on jotain tekemistä. Aiheet vaihtuvat jatkuvasti, joten työ pysyy mielenkiintoisena. Jos on hetki vapaata aikaa, voin suunnitella tulevia työtehtäviä. Nautin erityisesti asioiden organisoinnista ja järjestämisestä, mikä on keskeinen osa työtäni. 

Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella? 

Minulle tulee mieleen tapaus, kun työntekijä ei ilmestynyt töihin eikä ilmoittanut poissaolostaan useaan päivään. Tilanne oli hyvin yllättävä, ja siksi se on jäänyt mieleen. Sitä oli vaikea uskoa. Tilanne ratkesi onneksi parhain päin: kellekään ei sattunut vahinkoa ja saimme hoidettua asian asiakkaan kanssa hyvässä hengessä.  

Mitkä taidot ovat tärkeitä työnjohtoharjoittelijan työssä? 

Työnjohtoharjoittelijan työssä tärkeimpiä taitoja ovat: 

  1. Nopea reagointikyky – on osattava vastata nopeasti erilaisiin tilanteisiin 
  1. Organisointitaidot – asioiden suunnittelu ja aikatauluttaminen helpottaa kaikkien työtä 
  1. Tiedottaminen – on osattava viestiä tehokkaasti kaikille osapuolille 
  1. Lupausten pitäminen – jos jotain luvataan, se on myös tehtävä 
  1. Asiakkaiden tyytyväisyyden varmistaminen on erittäin keskeistä 

Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi? 

Minua motivoi se, että olen hyvä tässä työssä. Minulla on luontainen kyky järjestellä asioita ja hallita aikatauluja, mikä on esihenkilötyössä erittäin tärkeää. Olen kasvanut nuoresta saakka vastuullisiin tehtäviin, joten organisointi tulee minulta luonnostaan. Motivoivaa on myös hyvä työyhteisö ja työilmapiiri, jossa on helppo toimia. Jos kohtaan ongelmia tai en tiedä jotain, voin aina kysyä apua pomoltani, joka auttaa minua mielellään. Asiakastyytyväisyys on minulle erittäin tärkeää ja sekin tietysti motivoi, kun palaute on hyvää.  

Miksi viihdyt juuri Alltimella? 

Viihdyn Alltimella, koska yrityksellä on samanlainen kasvun asenne kuin minulla. Palavereissa olen huomannut, että Alltimella halutaan jatkuvasti parantaa ja kasvaa, mikä sopii omaan ajatusmaailmaani. Näen itseni osana tätä kasvutarinaa, ja se tuntuu erittäin hyvältä. Lisäksi Alltimella on erinomainen työyhteisö ja hyvät esimiehet, jotka tukevat työntekijöitään. Tämä auttaa selviytymään haasteista ja tekee työstä miellyttävää. 


NÄIN WALEED HOITAA TÄMÄN  

Vapaa- aika: Viettää paljon aikaa lastensa kanssa ja käy lenkillä. Jos aikaa olisi enemmän jatkaisi harrastustaan jalkapallon ja kamppailulajien parissa.   

Selviytyminen autiolla saarella: Selviytyisi, jos mukana olisi perhe, työt, Play Station ja FIFA.  

Ystävän yllättäminen: Menee kylään ilmoittamatta ja huutaa “Yllätys!”.

Työnjohtoharjoittelija Waleed seisoo Alltimen kohdeen edessä Turussa

Miten tarjota laadukkaita kiinteistöpalveluja 7000 opiskelijalle, joista 40% on kansainvälisiä opiskelijoita yli 100 eri maasta? Turun Ylioppilaskyläsäätiölle (TYS) tällainen asetelma on arkipäivää, ja Alltime vastaa sujuvan asumisen varmistamisesta kiinteistöhuollon ja siivouspalvelujen avulla koko laajassa kiinteistökannassa. 

Monikulttuurinen ympäristö vaatii erityisosaamista kiinteistöpalveluissa 

Turun Ylioppilaskyläsäätiöllä on noin 200 rakennusta 17 eri kohteessa ympäri Turkua. Suurin ja erityislaatuisin kohde on Ylioppilaskylä, josta asuntojen lisäksi löytyy ravintola, kuntosali ja kauppa, jotka palvelevat kylän 3500 opiskelijaa. Palveluiden tuottamisessa erityishaasteena on monikulttuurinen asukaskunta, mikä edellyttää kumppanilta erityisosaamista ja joustavuutta. 

Asumisen aikana siivous- ja kiinteistöpalvelut ovat merkittävimmät asiakastyytyväisyyden mittarit, koska ne näkyvät asukkaille päivittäin – jopa enemmän kuin TYSin omat palvelut, jotka keskittyvät asumisen alku- ja loppupäähän. 

”Alltimen kiinteistöhuollon ammattilaiset tarjoavat aktiivisesti kehitysideoita, vinkkejä ja ratkaisuja haasteisiin”, kiittelee Pirjo Lipponen-Vaitomaa, asiakkuus- ja viestintäjohtaja TYSiltä. 

Asiakastyytyväisyys jaettuna tavoitteena 

TYS:n ja Alltimen yhteistyö alkoi maaliskuussa 2019 ja on laajentunut vuosien mittaan kiitettävien tulosten myötä. Alltime vastaa tällä hetkellä TYS:n kiinteistöhuollosta, yleistilojen siivouksesta ja asuntotarkastuksista asukkaan vaihtuessa. Hiljattain Alltimen siivouspalveluita on alettu hyödyntää myös asukasvaihdoksiin liittyviin siivouksiin. 

Kiinteistöhuollon asiakastyytyväisyyttä seurataan systemaattisesti: huoneistokäyntien jälkeen asukas voi antaa palautetta tekstiviestillä Alltimen kiinteistöhuollon palveluista, ja tuloksia seurataan kuukausittain. Lisäksi TYS seuraa huoltopyyntöjen läpimenoaikoja. 

Pirjo Lipponen-Vaitomaan kasvokuva
Opiskelija-asuminen on Pirjo Lippomaa-Vaitomaan mukaan hänelle intohimo.

”Kiinteistöhuollon asiakastyytyväisyyden käyrä on ollut nousujohteinen. Viime vuonna se oli 8,82 asteikolla 0–10, mikä ylittää selvästi tavoitteemme. Tämä on erityisen tärkeää, sillä monelle nuorelle tämä on ensimmäinen oma koti, ja kiinteistöhuolto on merkittävä asukastyytyväisyystekijä”, Lipponen-Vaitomaa selittää. 

Siivouksen osalta laatua valvotaan säännöllisillä laatukierroksilla ja asiakastyytyväisyyskyselyillä, joiden tulokset käydään läpi yhteisissä laatupalavereissa. 

”Laatupalaverit, joita käymme kuukausittain kiinteistöhuollon ja siivouksen edustajien kanssa käydään todella hyvässä hengessä. Olemme ilahtuneita Alltimen proaktiivisuudesta”, kertoo Lipponen-Vaitomaa 

 Kohti tulevaisuuden haasteita yhdessä 

Julkisena hankintayksikkönä TYS painottaa kumppanivalinnassaan laatukriteereitä ja henkilöstön osaamista.  

”Haluamme tarjota asukkaillemme entistä paremmat mahdollisuudet vastuulliseen asumiseen. Tässä Alltimen ammattitaito kiinteistöhuollossa ja siivouksessa sekä kehitysmyönteinen asenne ovat olleet suureksi avuksi”, Lipponen-Vaitomaa esittää. 

TYS ja Alltime kehittävät tällä hetkellä yhdessä jätteiden lajittelua yhteiskeittiöissä, asiakaspalautteenantoa QR-koodein sekä siivousrobotiikan hyödyntämistä. Valvomot, järjestelmäkuittaukset ja siivouksen muut digitaaliset ratkaisut ovat myös osa-alueita, joihin TYS haluaa jatkossa panostaa kiinteistöpalvelujen kumppanin kanssa. 

”Tulevaisuudessa digitalisaatiolla on varmasti yhä suurempi osuus palvelutarpeitamme ja omia kehityskohteitamme”, Lipponen-Vaitomaa summaa. 

Alltime vastaa TYS-asuntojen kiinteistöhuollosta ja yleisten tilojen siivouksesta. 


Miten hallita 180 000 neliön kauppakeskusta, jossa on yli 7,3 miljoonaa asiakaskäyntiä vuosittain, 300 tapahtumaa ja yli 80 wc-pistettä? Lempäälän Ideapark on löytänyt kumppanikseen Alltimen, joka vastaa sekä kiinteistöhuollosta että siivouksesta joustavasti ja kokonaisvaltaisesti.

Alltime etsii ratkaisuja ei ongelmakohtia

Suomen suurin kauppakeskus Ideapark houkuttelee vuosittain vierailijoita ympäri maata ja tähtää Suomen suurimmaksi “minilomakohteeksi”. Asiakaskäynnit vaihtelevat päivittäin noin 10 000–30 000 asiakkaan välillä. Tällainen asiakasmäärä edellyttää kauppakeskuksen kumppaneilta järeää osaamista, resursseja ja ennen kaikkea joustavuutta.

”Joustavuus on meille avainasia. Kumppanin täytyy pystyä vastaamaan vaihteleviin asiakasmääriin ja 300 vuosittaiseen tapahtumaan. Alltime on osoittanut kykenevänsä tähän niin resurssien kuin asenteenkin osalta”, kuvaa Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola.

Kumppanuus alkoi vuonna 2022 kiinteistöhuollosta, mutta pian yhteistyö laajeni kattamaan myös siivouksen. Tällä hetkellä Alltime hoitaa Ideaparkin ulkoalueiden hoidon, kiinteistöhuollon, teknisen kiinteistöhuollon, tapahtumien rakentamisen, ostoskärryjen keräilyn sekä yleis- ja rakennussiivouksen. Lisäksi osa kauppakeskuksen liikkeistä hyödyntää Alltimen siivouspalveluja.

”Haluamme kumppanin, joka ei mieti, miksi jotain ei voi tehdä, vaan keskittyy ratkaisujen löytämiseen. Alltime on juuri tällainen kumppani”, Vainiola kertoo.

Ratkaisukeskeisyys ja joustavuus saavat myös kiinteistöpäällikkö Tero Mäkelältä kiitosta:

“Kokonaisvaltainen palvelutarjonta, notkeus ja halu ratkaista asioita, ovat ihan ehdottomasti paras puoli, ja sopivat tähän kiireiseen, nopeasti muuttuvaan ympäristöön, missä elämme. Alltimen tarjoaa meille myös todella paikallista palvelua, vaikka onkin aika iso yritys.”

”Haluamme kumppanin, joka ei mieti, miksi jotain ei voi tehdä, vaan keskittyy ratkaisujen löytämiseen. Alltime on juuri tällainen kumppani” – Visa Vainiola

Visa Vainiolan kasvokuva

Palvelun laatua kehitetään yhdessä

Ideaparkissa on todettu, että erityisesti wc-tilojen puhtaus on kriittinen tekijä kävijöiden asiakaskokemuksessa. Kauppakeskuksessa on yli 80 wc-pistettä, joiden siisteys vaikuttaa suoraan asiakkaiden viihtyvyyteen.

”Naiset arvioivat kauppakeskuksen valintaa pitkälti wc-tilojen siisteyden perusteella. Näin ollen Alltimen toiminta vaikuttaa suoraan asiakastyytyväisyyteemme”, Vainiola esittää.

Juuri siivouspalveluista onkin saatu parempaa palautetta Ideaparkin vuosittaisissa asiakaskokemuksen tutkimuksissa. Kiinteistöpäällikkö Mäkelä nostaa esiin myös Alltimen kiinteistöhuollon tuottaman arvon kauppakeskukselle:

“Ideaparkissa me nimemme mukaisesti saamme yleensä vähän ihottumaa sellaisesta kaavamaisuudesta. Alltimen kiinteistöhuollossa on hyvinkin ratkaisuhakuista toimintaa ja ratkaisut ovat välillä hyvinkin innovatiivisia eikä ollenkaan semmoisia kaavoihin kangistuneita.”

Palvelun laatua on Vainiolan ja Mäkelän mukaan ollut helppoa ja nopeaa kehittää yhdessä, sillä suora kontakti Alltimen yhteyshenkilöön mahdollistaa palautteiden tehokkaan välittämisen eteenpäin.

Yhteiset arvot helpottavat kumppanuutta

Vastuullisuus on keskeinen yhteistyön kriteeri Ideaparkille. Kauppakeskus tähtää hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä ja edellyttää kumppaneiltaan samaa ajattelutapaa. Alltime on osoittanut sitoutumisensa ekologisiin tavoitteisiin muun muassa ottamalla käyttöön sähköisiä työkoneita.

Vaikka tärkein fokus Ideaparkille tällä hetkellä on energiankäytön vähentäminen, Mäkelä nostaa esiin myös kauppakeskuksen sosiaalisen vastuun.

“Vastuullisuus on valtavan suuri kokonaisuus ja koostuu kovin monesta tekijästä. Usein huomiotta jäävät esimerkiksi Ideaparkin järjestämät ilmaiset tapahtumat ja urheiluseuroille tarjoamat markkinahintaiset tilat. Sosiaalisen vastuun sarallakin Alltime tukee meitä palveluillaan.”

Tärkeintä vastuullisessa tekemisessä on Vainiolan ja Mäkelän mukaan yhteneväinen näkemys ja tavoitteet. EU:n edellyttämä vastuullisuusraportointi, joka tulee ajankohtaiseksi vasta vuoden päästä, on asia, jota yritykset esimerkiksi opettelevat jo yhdessä.

”Tekemisen meininki ja oikeat ihmiset ovat meille tärkeitä”, Vainiola summaa.

Alltime hoitaa Ideaparkin puhtauspalvelut.

Alltime on voittanut merkittäviä julkisten hankintojen puhtauspalvelusopimuksia, jotka kasvattavat yhtiön alueellista palvelutarjoomaa vuoden 2025 alussa. Uudet sopimukset kattavat laajasti eri kuntien ja hyvinvointialueen kiinteistöjen puhtaanapitoon liittyvät palvelut ja niiden kokonaisarvo on yli puolitoista miljoonaa euroa. 

Paraisten kaupungin kanssa solmittu sopimus koskee kaupungintalon, koulujen ja päiväkotien puhtauspalveluita. Sopimus on kolmevuotinen ja sisältää kahden vuoden optiomahdollisuuden. 

Turun kaupungin palvelusopimus keskittyy Impivaaran ja Samppalinnan uimaloiden ylläpitosiivoukseen ja peruspesuihin. Sopimus on kolmevuotinen ja sisältää kahden vuoden optiomahdollisuuden. 

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen sopimus kattaa laajasti Turun seudun ja ympäristökuntien kuten Kaarinan, Loimaan, Salon, Someron ja Paimion alueiden puhtauspalvelut. Sopimus alkaa kaksivuotisena, minkä jälkeen se muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi. 

”Näiden palvelusopimusten voittaminen osoittaa kykymme tuottaa julkisten hankintojen tarpeisiin vastaavia monipuolisia ja laadukkaita puhtauspalveluita. Osana kasvustrategiaamme on jatkaa laajentumista julkisella sektorilla ja menestys näissä kilpailutuksissa vahvistaa asemaamme julkisen sektorin osaajana”, kertoo puhtauspalveluista Turun alueella vastaava Sari Silén

Lisätietoja

Sari Silén, puhtauspalvelut Turku, Alltime Suomi
sari.silen@alltime.fi
p. 040 808 6989

Antti Kalske, markkinointi-​​, viestintä-​​ ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group
antti.kalske@alltime.fi
p. 040 569 1534

Alltime lyhyesti  

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Yli 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.

Turussa lähiesihenkilönä toimiva Jonna Rantanen palkittiin Puhtausalan tähdet -kilpailussa vuoden 2024 ammattilaiseksi. Mikä Rantasen työssä on parasta ja miksi hän viihtyy juuri Alltimella?  

Kerro hiukan taustastasi. 

Aloitin urani lukion jälkeen kesätöissä Turun kaupungilla siivoojana ja sille tielle jäin. Nykyään toimin kymmenen siivoojan tiiminvetäjänä Alltimen Turun toimipisteellä. 

Viimeiset 20 vuotta ovat siis kuluneet puhtausalalla. Vuonna 2020 opiskelin lähiesimieheksi ja tällä hetkellä suoritan kiinteistö- ja puhtausalan esihenkilön erikoisammattitutkintoa, jota lähdin suorittamaan alun perin, koska asiakaskohteessani vaadittiin kyseistä tutkintoa. Olin kuitenkin jo itseksenikin miettinyt sitä jonkin aikaa, sillä haluan kehittää itseäni ja oppia uutta. Tilaisuus kouluttautumiseen tuli minulle juuri sopivaan kohtaan, joten tartuin siihen!  

Millaista on siivoustiimin lähiesihenkilön arki? 

Päivät vaihtelevat paljon mutta lähiesihenkilön työpäivä voi olla esimerkiksi tällainen: 

Aloitan päiväni toimistolla. Olen jo aiemmin saanut puhelun työntekijältä, että hän on sairastunut, joten ensimmäinen työni on alkaa järjestämään sijaista kyseiseen kohteeseen. Yleensä se onnistuu mutta on myös tilanteita, milloin en saa sijaista, joten lähden kohteeseen itse. Se toki sitten taas muuttaa päivän suunniteltua kulkua!  

Tämän jälkeen tarkistan tietokoneelta mahdolliset saapuneet työpyynnöt, kuittaan tehtyjä töitä ja organisoin ajankohtaisia töitä. Välissä vastaan puheluihin ja viesteihin: työntekijät kysyvät ohjeita tai apua johonkin tilanteeseen, tavarantoimittaja on tuomassa tilaamamme tavarat ja asiakas soittaa erään kohteen tilanteeseen liittyen. 

Kahvitauon jälkeen lähden laadunarviointikierroksille kohteisiin. Siihen varaan noin pari tuntia. Siinä samalla ilmoittelen kyseisen kohteen siivoojalle mahdollisista havainnoistani. Sitten takaisin toimistolle missä pidän lounastauon.  

Jonna Rantanen istuu toimistolla koneensa ääressä

Sen jälkeen hoidan pyykkihuoltoa ja tarkistelen varastoamme, jotta siellä on tarpeeksi tarvittavia tavaroita ja välineitä. Tarkistan uudelleen ajankohtaiset asiat tietokoneelta, vastailen sähköposteihin, suunnittelen joulukuun tulevia töitä ja kyselen työharjoittelijoilta onko heillä kaikki kunnossa.  

Ennen kuin työpäivä päättyy, katson, että kaikki hommat on kunnossa seuraavalle päivälle ja mietin sen hetkisen sairasloman tuurauksen jatkon. 

Työnkuvaani kuuluu myös perehdytys ja opastus käytännön työhön. Sitä on vaihdellen, riippuen siitä tuleeko jonain päivänä sijainen, aloittaako työssä kokonaan uusi työntekijä vai tarvitseeko joku olemassa olevista työntekijöitä lisäopastusta työssään. 

Mikä on parasta siivoustiimin lähiesihenkilön työssä? 

Työssäni parasta on monipuolisuus, sopivan itsenäinen työ, hyvä työporukka, mukavat kollegat ja työyhteisö ylipäänsä.  

Mitkä taidot ovat tärkeitä siivoustiimin lähiesihenkilönä? 

Esihenkilönä on tärkeää osata kannustaa ja motivoida muita. Uskon, että kun näytetään arvostus jokaisen tekemälle työlle, se auttaa heitä viihtymään paremmin ja tekemään raskasta työpäivää. On myös olennaista pystyä puhumaan hiukan negatiivisista asioita niin, ettei arvostuksen tunne vähene. Minun on välillä laaduntarkastuksen myötä annettava sellaista palautetta, että jotain pitää tehdä paremmin. Pyrin sanomaan sen kuitenkin kivasti mutta samalla se vaatii jämäkkyyttä. Sopivan tasapainon löytäminen on haastavaa mutta palkitsevaa. 

Mikä motivoi ja innostaa sinua työssäsi? 

Viihdyn työssäni todella hyvin, sillä työ on monipuolista ja töitä saa tehdä itsenäisesti sekä erilaisten ihmisten kanssa. Tässä työssä kokee myös paljon kiitollisuutta, kun näkee oman kädenjälkensä. Lisäksi asiakastyytyväisyys innostaa ja motivoi paljon. Puhtausala kaipaa kyllä yleisesti ottaen enemmän arvostusta ja kiitosta, sillä monet paikat eivät yksinkertaisesti pysyisi puhtaana ellei siivoojia olisi. 

Miksi viihdyt juuri Alltimella? 

Alltimellä kaikki toimii mielestäni mukavasti ja täällä saan myös kehittää itseäni. Siksi viihdyn Alltimellä. 

Mieleenpainuvin työpäiväsi tai hetki työurallasi Alltimella? 

Kyllä se taitaa olla Puhtausalan tähdet -kilpailuun voitosta kuuleminen tai se, kun kuulin, että kollegat ovat ilmoittaneet minut sinne mukaan, ja lähettäneet minusta taustatietoa tuomariston arvioitavaksi. Työkaverit olivat listanneet syiksi muun muassa asiakassuhteiden hoidon ja halun kehittää itseä. Sain kiitosta siitä, että ymmärrän resurssien merkityksen, työskentelen älykkäästi ja tehokkaasti sekä kokeilen mielellään uusia käytäntöjä. Upealtahan se tuntui ja olin yllättynyt voitosta. 


NÄIN JONNA HOITAA TÄMÄN: 

Vapaa-aika: Koirien kanssa ulkoilu, tallihommat oman ponin ja tyttären kanssa sekä puuhailu lasten harrastusten parissa tanssi-, jää- ja salibandyhallilla. 

Selviytyminen autiolla saarella: Omat lapset, hammasharja ja suklaata. 

Ystävän yllättäminen: Lippujen ostaminen elokuviin ja sen jälkeen ravintolaan syömään. Kerran myös pesin ystäväni talon ikkunat heidän ollessaan reissussa samalla kun kävin hoitamassa heidän eläimiään.

 

Jonna Rantanen seisoo Alltime-auton vieressä asunto-osakeyhtiön edessä.

Alltime Suomen palveluohjaaja Jonna Rantanen on valittu vuoden 2024 Puhtausalan Tähdeksi ammattilaisten sarjassa.  

Puhtausalan Tähdet -kilpailu järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kilpailussa palkittiin alan huippuosaajia seitsemässä eri kategoriassa. Avoin äänestys keräsi runsaasti ehdokkaita. Kilpailuehdotusten määrän lisäksi niiden laatu teki Puhtausala ry:n hallituksen puheenjohtaja Aino Ahon mukaan kilpailusta kaikissa sarjoissa todella tiukan. 

”Olemme äärimmäisen ylpeitä Jonnan saavutuksesta tässä kovassa kilpailussa. Tunnustus kertoo hänen rautaisesta ammattitaidostaan ja sitoutumisestaan työhönsä. Jonna on aina halunnut oppia uutta ja on kehittänyt itseään siitä asti, kun tuli taloon. Hän hehkuu positiivisuutta ja tekee upeasti asiakastyötä. Alltimen Turun puhtauspalveluiden asiakkaat ovatkin eläneet hengessä mukana kilpailutuloksia jännittäen ja olleet hyvin ilahtuneita voitosta”, kertoo Sari Silén, Alltimen siivouspalveluiden palvelujohtaja Turussa. 

Jonna Rantanen iloitsee palkintouutisista ja kiittelee kannustavia asiakkaitaan sekä tukevaa työyhteisöä. Motivaatio työhön löytyy hyvästä työyhteisöstä sekä mahdollisuudesta kehittää itseään: 

“Työyhteisö on tukenut minua jo monia vuosia ja olen kiitollinen heidän arvostuksestaan. Palkinto on suuri kunnia ja on mahtavaa saada viedä se Turkuun. Viihdyn työssäni todella hyvin, sillä työ on monipuolista ja töitä saa tehdä itsenäisesti sekä erilaisten ihmisten kanssa. Tärkeintä on kuitenkin mukava työporukka. Iso kiitos luottamuksesta ja arvostuksesta”, Rantanen summaa. 

Puhtausalan Tähdet -gaalaan kokoontui lähes 200 alan ammattilaista juhlimaan puhtautta ja sen tekijöitä ja palkinto jaettiin 31.10.2024 järjestetyssä juhlagaalassa Helsingissä. Palkintogaalasta ja muista voittajista löytyy lisätietoa Puhtausalan tiedotteesta Puhtausalan parhaat palkittiin Helsingissä. 

Lisätietoja: 

Sari Silén
Siivouspalvelut, Turku 
040 808 6980 
sari.silen@alltime.fi 

Alltime lyhyesti:  

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.

Alltime Suomi laajenee Pirkanmaalle ostamalla monipuolisia kiinteistöpalveluja Tampereen talousalueella tarjoavan Tampereen Talopalvelut Oy:n (Tampa). Tampan liikevaihto alkaneella tilikaudella on yli 2 miljoonaa euroa ja kaupan mukana Alltimelle siirtyy noin 30 henkilöä, jotka muodostavat jatkossa Alltimen Tampereen alueyksikön. Kauppa vahvistaa Alltimen maantieteellistä kattavuutta Suomessa, jossa sillä on nyt vahva jalansija kuudessa suurimmassa kaupungissa sekä Lapin alueella.

Tampan toimitusjohtajana toiminut Timo Turkkinen jatkaa Alltimen Pirkanmaan alueesta vastaavana. Tampereen Talopalvelut Oy tullaan sulauttamaan Alltime Suomi Oy:hyn pian, jolloin Tampan henkilöstö siirtyy Alltime Suomi Oy:n palvelukseen, ja Tampan asiakkaat siirtyvät Alltime Suomi Oy:n asiakkaiksi.

”Pirkanmaa on ollut keskeinen puuttuva pala kasvutarinassamme, ja siksi onkin hienoa päästä toivottamaan uudet asiakkaat sekä alltimelaiset tervetulleiksi Tampereen talousalueelta. Tampan oston myötä olemme strategian mukaisesti läsnä isoimmissa kasvukeskuksissa ja yhä vahvemmin valtakunnallinen kumppani asiakkaillemme, joka pystyy palvelemaan monipuolisesti ympäri maata,” kommentoi Jussi Virtanen, liiketoimintajohtaja, Alltime Suomi Oy.

”Tampan kasvutarina Pirkanmaalla jatkuu nyt entistä suurempana ja vahvempana, kun yhtiön toiminnoista tulee osa Alltime Suomea. Omalta osaltani kiitos Tampan asiakkaille ja hyvälle henkilöstölle menneistä vuosista ja menestystä tulevaan,” sanoo Heikki Penttilä, hallituksen puheenjohtaja, Tampereen Talopalvelut Oy.

”Tampa on kahdessa vuodessa saanut hyvän jalansijan Pirkanmaalla ja kasvanut nopeasti. Yhtiön kasvumahdollisuuksien optimointi vaatii kuitenkin lisäinvestointeja ja arvioimme, että nyt oli oikea aika siirtää Tampa osaksi Alltimen kasvutarinaa,” jatkaa Tampan aiemman pääomistajan Tamhockey Oy:n toimitusjohtaja Mika Aro.

”Alltime Suomen kasvu tulee jatkumaan Tampereen talousalueella aktiivisella myynnillä taloyhtiöistä teollisuusasiakkaisiin ja liikekiinteistöistä julkiselle puolelle. Mahdollisesti kasvua vauhditetaan lisäyrityskaupoilla alueelta,” jatkaa Jussi Virtanen. ”Lisäksi samalla allekirjoitettu yhteistyösopimus Tamhockey Oy:n (Tappara) ja Alltime Suomi Oy:n välillä jatkaa Tampan ja Tapparan aikana toiminutta yhteistyötä myös Alltimen aikana ja tuo kasvavassa määrin kasvu- ja yhteistyömahdollisuuksia alueella.”

Yrityskauppa Tampereen Talopalvelut Oy:n omistajien ja Alltime Suomi Oy:n välillä on toteutettu 22.8.2024.

Lisätietoja 

Jussi Virtanen, liiketoimintajohtaja, Alltime Suomi
jussi.virtanen@alltime.fi
p. 050 390 6406

Mika Aro, toimitusjohtaja, Tamhockey Oy
mika.aro@tappara.fi
p. 040 543 9707

Antti Kalske, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Alltime Group
antti.kalske@alltime.fi
p. 040 569 1534

Alltime lyhyesti:   

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.

Alltime tiedotti 26.4.2024 sopineensa Arkea Oy:n kiinteistö-​ ja siivouspalveluliiketoimintojen ostamisesta. Liiketoimintakauppa edellytti Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) hyväksynnän. KKV on tiedottanut 6.5.2024 hyväksyneensä liiketoimintakaupan, jonka täytäntöönpanopäivä on 1.7.2024. Tällöin Arkealta siirtyvät liiketoiminnot liittyvät osaksi Alltimea ja muodostavat sen Länsi-Suomen alueyksikön. Alltime pystyy siten heinäkuusta alkaen palvelemaan asiakkaita myös Turun alueella kiinteistö- ja siivouspalveluissa. 

”Olen tyytyväinen KKV:n nopeasta hyväksymispäätöksestä. Sen myötä pääsemme konkreettisemmin suunnittelemaan Arkealta siirtyvän henkilöstön liittymistä osaksi Alltimea,” sanoo Juha Murtopuro, toimitusjohtaja, Alltime Group. ”Arkealta siirtyvillä on tärkeä rooli jalansijamme rakentamisessa ja kasvattamisessa Länsi-Suomessa. Alltimella on useita valtakunnallisesti toimivia asiakkaita, joita pystymme jatkossa palvelemaan laadukkaasti myös Turun alueella.” 

”On hienoa, että hyväksyntä liiketoimintakaupalle saatiin näin nopeasti. Tämä helpottaa asiasta viestintää henkilöstölle, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Muutostilanteessa on tärkeää, että siirtyvä henkilöstö saa mahdollisimman paljon tietoa muutokseen liittyvistä asioista ja sen vaikutuksista omaan työhön,” sanoo Pirjo Kankaanranta, vt. toimitusjohtaja, Arkea Oy. 

Lue lisää liiketoimintakaupasta aiemmasta tiedotteesta: 
​​​​​​​Alltime ostaa Arkea Oy:n kiinteistö-​ ja siivouspalveluliiketoiminnot – ostettavista liiketoiminnoista uusi Länsi-​Suomen alueyksikkö https://alltime.fi/alltime-ostaa-arkea-oyn-kiinteisto-ja-siivouspalveluliiketoiminnot  

Lisätietoja  

Juha Murtopuro, toimitusjohtaja, Alltime Group 
juha.murtopuro@alltime.fi 
p. 040 414 1007  

Pirjo Kankaanranta, vt. toimitusjohtaja, Arkea Oy  
pirjo.kankaanranta@arkea.fi  
p. 040 5875 950  

Alltime lyhyesti:   

Alltimen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi rakennetun elinympäristön kunnossapitäjäksi. Me hoidamme ennakoivana ja välittävänä kumppanina kiinteistöpalvelut, puhtauspalvelut sekä infrastruktuurin kunnossapidon maalla ja vesillä. Noin 1 000 työntekijäämme Suomessa ja Ruotsissa helpottavat asiakkaidemme elämää ylläpitämällä sujuvia ja turvallisia elinympäristöjä. Alltime Groupin omistaa kotimainen pääomasijoitusyhtiö MB Rahastot yhdessä toimivan johdon kanssa.  

1 2